Tidig höst är marknadstider. Först Nora, sedan Lindesberg och nu, den största av dem alla, Kopparberg. Jag måste erkänna att första gången var något av en chock. Lilla, lugna Kopparberg fullkomligt kokande av aktivitet med folk och bilar överallt. Det är en riktigt häftigt förvandling och ”Marken” är en upplevelse. Har du inte lust att handla kan du ju alltid slå dig ner någonstans och spana in folk, det finns många att titta på. Och åka karusell kan man göra och… Allt det där vet ni säkert redan för ni har väl ändå inte missat ”Marken”?
Marknadstider ja – i Sverige i övrigt är det också marknadstider av ett helt annat slag. Vi har den där Marknaden som alla ekonomer, politiker och företagsledare hänvisar till. ”Marknaden” är som ett välmatat monster. Av alla statliga bolag finns knappast något kvar och så har vi de berömda vinsterna i välfärden. De där vinsterna som består av våra skattepengar och som inte går till vårdtagare utan till ägare. Billig arbetskraft finns det också nu när man kan bli utförsäkrad. Problemet är att Marknaden inte har någon empati för varken dig eller mig. Den gör vad som kortsiktigt drar in mest pengar. Den behöver någon som kontrollerar den. Tyvärr är det inte lätt att återta allt som har blivit nerrivet och utsålt oavsett hur regeringen ser ut. Det är inte lätt att återta kontrollen över en lössläppt Marknad. Det är Marknadens tider nu.
En annan marknad är Åsiktsmarknaden vars knallar bjuder ut allt från vargjakt till sex timmars arbetsdag. Pappamånader blandas med invandrarfrågor och försvarspolitik och mitt i alltihop finns Stefan Lövén. Om honom kan man också tycka.
Att ha åsikter och tankar om saker och ting är bra. Det har en ansvarstagande och reflekterande människa. Det svåra är att veta vad man ska tycka och vem man ska lyssna på. Det finns ju så många åsiktsknallar som vill kränga just sina idéer. Det är lite som att fastna framför tv-shop. Allt verkar fantastiskt. Men, som det gamla rådet lyder, verkar det för bra för att vara sant så är det antagligen det också. Det spelar ingen roll om man får det ena tillbehöret efter det andra med på köpet när själva grundidén inte håller. Det är därför ideologier är viktigare än sakfrågor när man gör sitt val av partier – men nu är valet över så nu är det som det är. Fast bara i fyra år, det är en tröst. Det går att ändra sig.
Ideologier är inte något man ska skaffa sig på en marknad. Det krävs lite lugn och ro för det och en ganska lång prövotid. Öppet köp i minst 30 dagar är självklart, helst längre. Ideologier måste man prova; klämma och känna på, rent av bita lite i. Det är inget man skaffar sig på fyllan en marknadskväll eller över en pizza med polarna. Man måste hinna dra konsekvenserna, tänka igenom alternativen, lyssna på fler sidor. Och inte gå på reklamen. Åsiktsmarknaden erbjuder mycket lullull och tingeltangel.
På Marken i Kopparberg är livet enklare. Där strosar man runt bland folk och njuter. Pratar lite här, handlar lite där, tittar in i kyrkan på konsert. ”Markentid” är verkligen den bästa av marknadstider.