Det traditionella mönstret är att varje generation brukar ha liknande åsikter oavsett kön. Men nu har något skett. Kvinnor röstar vänster medan män gått åt höger.
Trenden är global.
En intressant aspekt av detta genusgap är skillnaden i användningen av sociala medier. New York Times parafraserade nyligen den kända relationsboken Män är från Mars, Kvinnor är från Venus med orden:
Män är från Youtube, kvinnor är från Tiktok.
Internetstiftelsens rapporter visar samma tendens – att män och kvinnor befinner sig i olika digitala världar.
I Sverige är videoplattformen Youtube är överlägsen favorit bland män, där mer än var tredje har tjänsten som favorit. Kvinnor har istället bildbaserade Instagram som stor favoritplattform – medan bara drygt var tionde kvinna helst föredrar Youtube. Endast var tionde man har Instagram som favorit. I en svensk kontext gäller, lite hårdraget:
Män är från Youtube, kvinnor är från Instagram. Men stora skillnader syns även på andra plattformar.
Detta påverkar opinionsbildningen. På Youtube dominerar högertyckare som Henrik Jönsson, Stefan Sauk och SD:s Youtubesatsning Riks. Till vänster är det i princip helt tomt på plattformen. Det bästa den svenska vänstern skakat fram verkar vara socialdemokraten Anders Ygeman, som fikar på sin Youtubekanal en gång i veckan.
Jag är ringer upp min namne, den libertarianska opinionsbildaren Henrik Jönsson, som har Sveriges största politiska Youtubekonto med 142 000 prenumeranter. Känner han igen bilden av ett genusgap?
Jönsson bekräftar att hans följare till stor majoritet är män – runt 80 procent. Han säger att han saknar meningsmotståndare på plattformen.
–Det hade varit kul om det hade funnits någon smart vänster som gjorde någonting man hade kunnat reagera på.
Varför det är så få kvinnor tror han beror på att Youtube tidigt hade många dataspelsintresserade på plattformen, som främst var män. Men också att män i högre grad letar efter ett alternativ till den bild som förmedlas i public service.
Han upplever också att vänstern är mer isolationistisk på sociala medier.
– Man blockar högern hela tiden och delar blocklistor som tar bort alla som är höger. Då kan man ju inte nå dem, man försvinner ur debatten. Den isolationismen tror jag är riktigt dålig.
På Instagram dominerar istället mer progressiva och kvinnliga opinionsbildare. Feminism, miljö och social rättvisa går hem. Hållbarhetsinfluencern Yrsa Lindberg driver Instgramkontonen Klimatgranskaren och Greenwashing i Sverige. Båda kontona har över 20 000 följare. Av dem är 70 respektive 85 procent kvinnor.
Den kvinnliga dominansen tror hon handlar om att folk verkar på plattformar där de själva gillar att vara, där det finns likasinnade.
– Jag är min målgrupp. Det är ju sådana som jag som följer mig.
Yrsa Lindberg ser annorlunda på vad Henrik Jönsson kallar isolationism. Hon uppskattar att plattformen är ett forum där man ofta slipper nedvärderande kommentarer.
– Anledningen till att man blockar är ju för att man annars blir attackerad. Folk som går in och skriver i kommentarsfälten för att ingen annan ska våga skriva någonting. Deras syfte är ju att döda debatten.
Yrsa Lindberg och Henrik Jönsson gör i grunden liknande saker. Det handlar ofta om videomaterial som behandlar politiska frågor, i Yrsas fall uteslutande om klimat och miljö. Men åsikterna möts inte. Deras kanaler är, kan man säga, separata torgmöten.
Frågan är vad som är hönan och ägget. Bidrar segregeringen på sociala medier till Genusgapet och polariseringen? Eller söker sig män och kvinnor till olika digitala miljöer för att de redan tycker olika?
I ett individualistiskt samhälle spelar det kanske inte så stor roll. Men för att skapa något gemensamt krävs en tillit till varandra. Frågan är om inte något av tilliten just nu håller på att försvinna bland algoritmerna.