Som varande en del av den representativa demokratin har jag självklart full respekt för våra allmänna val och vår vart fjärde år återkommande möjlighet att genom att lägga valsedlar i urnor uttrycka våra politiska åsikter. Men politiken finns ju närvarande i våra liv 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Varje dag möter vi frågor med politisk innebörd, varje dag måste vi ta ställning och göra våra val. Varje dag hanterar vi våra sedlar i plånboken eller om vi kanske har dem på plastkortet. Varje pengasedel är också en valsedel då vi med våra inköp väljer vilka varor och vilka producenter vi vill stödja. Våra val har betydelse.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
När jag i tidig ungdom engagerade mig i miljöfrågorna var tvättmedlen och deras höga halter av fosfater ett problem som vi uppmärksammade. Tvättmedelsproducenterna sade att man måste ha fosfater annars skulle ingen köpa deras medel. Men några företag var progressiva och vågade ta bort fosfaterna och konsumenterna gillade detta och snart var alla fosfattvättmedel borta från butikshyllorna. Medvetna konsumenter som agerar i grupp och med konsekvens kan ganska snabbt förändra utbudet och straffa ut de varor som inte håller måttet.
Jordens vänner drev länge projektet MUDI-MUMS, som ska läsas ut som Mat Utan DjurIndustrier och Mat Utan Multinationella Storföretag, där man rödlistade företag som var negativa för miljön eller hade oschyssta ägare och grönlistade de företag som var miljövänliga och hade schyssta ägare. Som konsument kunde man då själv göra sina val efter sina värderingar. Man kan säga att dagens Fairtraderörelse är en utveckling av den sunda tanken på konsumentansvar och konsumentmakt, där vi aktivt kan välja att stödja produkter som har producerats på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.
Många människor uppskattar det öppna jordbrukslandskapet men förstår kanske inte alltid att detta är ett kulturlandskap skapat under århundraden av mular och liar. För att bevara det öppna landskapet krävs betning av djur och efterfrågan på djurens produkter. Genom att välja närodlat, och helst också ekologiskt, bidrar man som konsument till den biologiska mångfalden och till att upprätthålla naturens förmåga att leverera ekosystemstjänster.
Konsumentmakt som bygger på kunskap är genuint demokratisk. Den kan inte manipuleras i organisatoriska eller strukturella maktordningar. Konsumentmakt är en ren gräsrotsrörelse som blir vad de som engagerar sig själva gör den till.
Även om man som konsument har ett ansvar kan vi aldrig lägga hela bördan på de enskilda medborgarna. Samhället måste ta ansvar för de stora strukturerna och de ekonomiska systemen, det måste alltid vara politikens uppdrag. Vårt ansvar är att välja rätt valsedlar, både i valbåset och i butiken.