Det går inte att ”bygga demokrati” med vapenmakt och köp av korrupta ledare, det går däremot alldeles utmärkt att hålla andra staters ledare och kapital under kontroll genom den makt som krigsapparaten har att snabbt slå sönder andra och den makt som dollarn har över världens banksystem.
USA:s militära resurser är dubbelt så stora som övriga världen och det märkliga är att de här enorma vapensatsningarna finansieras genom stora statliga underskott som övriga världen betalar. Alla stater köper dollar, världen finansierar alla underskott, det finns ingen gräns för hur den amerikanska finansvärlden kan expandera, siffrorna är magiska och obegripliga och det är lätt att tro att det där är en bubbla som snart brister, men så fungerar inte makt.
USA:s makt över världens pengar är en verklig makt, det är därför den amerikanska staten kan döma europeiska och japanska banker till bötesbelopp om de går för långt i spekulationen. Det är därför Volkswagen betalar till USA för dieselbluffen men kämpar emot ersättning till bilisterna i EU.
Man kan sammanfatta det så här:
Skulle världen sluta finansiera amerikanska, beslutade underskott skulle kapitalismen gå under.
Ja, även den svenska.
Den amerikanska imperialismen, dess militära och ekonomisk makt och – under senaste decennierna – dess enorma digitala makt, kan därför aldrig utmanas, det finns inte utrymme för ett EU som går en annan väg eller ett Japan som gör tvärtom. I grunden följer de flesta staterna efter USA:s makt och George W Bush uttalande efter 11 september att ”antingen är ni med oss eller mot oss” är den verkliga politiken som styr de globala skeendena.
Och några är ju inte ”med oss”.
Att världens rika stater nu börjar ett nytt kallt krig mot Kina, fast denna gång baserad på företag, handel och kapitalflöden, är ett bra exempel på amerikansk ”mjuk makt”.
Att EU svalnat och idag inte stöder det stora projektet nya sidenvägen som Kina finansierar med järnväg och motorvägar från fabriker i Kina ända in till Europas städer, beror på det här. (Däremot bygger EU-länderna fortfarande gasledningar från Ryssland och håller den staten flytande som råvaruproducent.) Det är inte klimatvänliga tåg som är problemet, det är att infrastrukturen ger Kina inflytande och en begynnande ekonomisk makt utanför dollarn.
De konflikter vi börjat se mellan USA och Kina handlar om spjutspetsarna i de nya produktionssystemen. AI, robotiseringen, de förarlösa bilarna, de nya satellitsystemen, den nya läkemedelsrevolutionen, den nya övervakningen där vi som användare ger bort kunskapen om vårt beteende, våra drömmar, vår vardag. All denna nya teknik bygger en enorm makt baserad på information och det är den som även svenska kapitalägare nu måste välja sida inför.
Det handlar inte om spionage eller rädsla för stöld av patent när Huawei slängs ut, det handlar om att USA inte tänker släppa sin makt och att alla andra helt enkelt måste bestämma vem man vill göra affärer med.
PM Nilsson skriver intressant om det här i Dagens Industri eftersom han drar slutsatsen att Volvo Cars snabbt måste bli svenskägt. Inte för att nuvarande kinesiska ägare visat sig vara dålig eller inte investerat i bilklustret och forskning i Göteborg.
Utan just därför.
Moderbolaget Geely har inte gjort några fel men – menar Dagens Industri – USA kommer inte i längden acceptera en bil som styrs digitalt från Kina. Den svenska regeringen kommer inte att kunna köra Volvo av samma anledning som gör att Huawei inte får bygga 5G även om man gör det bättre än andra.
Så länge Kinas ledare och dess stora grupp av nya miljardärer, nöjde sig med att producera andras varor som underleverantörer, var landet också den största finansiären av amerikanska underskott.
Så är det inte längre. Den chans som landets ledning har att kunna fortsätta styra landet är om man lyckas omvandla ekonomin till en digital spetsekonomi så att levnadsstandarden kan öka, trots att arbetskraften minskar rejält. Då behöver Kina tvärtom få sina statspapper köpta av svenska spekulanter i banken Avanzas system.
Men hur länge blir det okej att finansiera kinesiska investeringar via statspapper i en finansvärld som i grunden styrs från USA?
Det intressanta är att det inte är nationalism i form av en syn på att ägandet bör vara lokalt och inte globalt. Det som händer är att svenska företagsägares dröm om Kina byts mot placeringar i den gamla världen. Wallenbergs EQT köpte nyligen en stor del av det svenska ljudboksföretaget Storytel, som i sin tur gjort stora affärer med Spotify och världen ska då bli den framtida marknadsplatsen. Kontakterna finns. EU, USA och Japan. Fast inte Kina.
Och varför ska då Kina få äga Volvo?
Om det blir en börsnotering av Volvo Cars där svenska pensionsfonder går in stort, ja, då är framtiden för bilen USA:s marknad ännu en gång.
Om börsnoteringen å andra sidan återigen stoppas av den kinesiska ägaren så kan Volvo bli ett nytt Huawei. Och vem vill äga det?