Under hela december har Sveriges radio i en serie granskningar försökt lista ut vad de senaste årens tågförseningar beror på – och de har hittat en viktig pusselbit.
Växelfel är en av de vanligaste orsakerna till stillastående tåg. I snitt fyra gånger varje dag runt om i landet inträffar ett växelfel som innebär att resenärer blir försenade, visar material som SR Ekot sammanställt. Det beror inte minst på att spårväxlar som Trafikverket dömt ut ännu är kvar i spåren. Flera av dem skulle ha bytts ut för uppemot tio år sedan. Och problemen är inte små: Närmare 400 tåg har bara de senaste två åren blivit försenade runt om i landet på grund av återkommande fel i växlar – som skulle ha bytts.
Vad beror detta på och vad kan göras? En tydlig brist är hur kontrakten mellan Trafikverket och entreprenörerna är utformade, säger Gunnar Hallert, tidigare chef på Banverket, i en intervju med SR Ekot. Huvudfokus ligger på att laga akuta problem, snarare än att försöka förhindra dem. Det leder till många växelfel i tågtrafiken.
Även en statlig utredning slår fast att det ofta är mer lönsamt för entreprenören att fixa akuta problem än att arbeta förebyggande. Företag tjänar pengar på att lappa och laga, på att du och jag kommer sent.
Låt oss lyfta blicken och konstatera att detta inte bara handlar om undermåligt formulerade kontrakt gentemot underleverantörer som arbetar med järnvägsunderhåll.
Snön har legat tjock i mitt bostadsområde i veckor, och långt ifrån alla trottoarer plogas. Jag ser grannar med rollator eller barnvagn som fått ett helvete. Talar med en granne som minns hur det var innan snöröjningen privatiserades – den fungerade klockrent.
Vården har i många år larmat om ersättningssystem som gynnar (ofta privata vårdaktörer) som prioriterar förhållandevis friska patienter och låter de sjukare vänta.
För att inte tala om postkaoset som uppstod i kölvattnet av privatiseringen.
Detta handlar inte bara om att servicen blir sämre för oss som medborgare. Det har dessutom lett till att det blivit svårare att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete för att förebygga ohälsa och olyckor i arbetslivet, något som blivit påtagligt den senaste tiden då flera dödsolyckor inträffat i byggbranschen. Kommer det att att göras något åt virrvarret av underentreprenörer, som gynnar oseriösa företag och i princip omöjliggör för seriösa entreprenörer att ta kostnaderna för ett systematiskt arbetsmiljöarbete? Man kan ju önska…
Jag önskar mig dessutom en vår av förstatliganden! Samhällsviktiga funktioner som vård, skola, omsorg, järnväg och mediciner ska inte utsättas för kapitalismens konkurrens och vinstjakt.
Att högern erkänner problemet, gör om och gör rätt, lär inte hända. Trots alla uppenbara problem i privatiseringens kölvatten fortsätter deras tankesmedjor ivrigt att lobba för – ännu mer privatisering.
Men högern står inte oemotsagd. Ett hopp finns i alla de bostadsområden där medborgare går samman, talar om allt ifrån gängkriminalitet till brist på service – och formulerar förslag på förändring. Om politiken skulle utgå ifrån människors behov, snarare än nyliberal skitideologi, tror jag att vi är kapabla att skapa ett mänskligare samhälle – för fler än de superrika.