Som ledamot i Systembolagets styrelse hade jag under åren 1994–2004 möjlighet att följa svensk alkoholpolitik från innerplan. Det var en spännande och kunskapsberikande resa som omfattade både EU-beslutet att godta Systembolagets fortsatta monopol och den lätta kalabalik som uppstod då Vin- och spritcentralens inköpsmonopol upphörde och ett antal vinimportörer missbrukade sin ställning genom att med mindre seriösa metoder försöka skaffa sig fördelar vid exponeringen av sina produkter i Systembolagets butiker.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Systembolagets styrelse med ordföranden Olof Johansson (C) och vd:n Anitra Steen i spetsen redde ut stormen och Systembolagets starka förankring hos den svenska allmänheten bestod.
Mot den bakgrunden fick jag förtroendet att författa Höganäs kommuns yttrande över Alkohollagsutredningens slutbetänkande SOU2009:22 ”En ny alkohollag.” Jag hade inför uppdraget besökt en av Kullabygdens fem vinodlare och konstaterat att det fanns goda förutsättningar för vinproduktion i kommunen. Vi tillstyrkte att regeringen i den proposition som skulle följa på utredningen öppnade för möjligheten för våra vinodlare att få marknadsföra och i direkt anslutning till vingården sälja sitt närproducerade vin.
Gårdsförsäljning av vin ansågs kunna befrämja småföretagsamhet och turism, bidra till en utveckling av landsbygden och tillföra ett inte obetydligt antal arbetstillfällen. Höganäs kommun har därefter gjort flera framställningar och lobbat energiskt för saken i Almedalens vinmingel för att få bli pilotkommun för gårdsförsäljning av egenproducerat vin som till hundra procent odlas inom kommunens gränser.
En intensiv debatt har följt i spåren och den 20 juni fattade regionfullmäktige i Skåne beslut att ansöka om att få bli testregion för gårdsförsäljning. Och så sent som den 3 december skrev fem ledande moderata kommunpolitiker från NV-Skåne en debattartikel i Aftonbladet på temat ”Låt oss i Skåne få sälja alkohol från gårdarna”. Nu hade emellertid perspektivet utvidgats till att även omfatta öl och cider. M-politikerna var noga med att hävda att gårdsförsäljning av vin och öl inte skulle påverka eller underminera Systembolagets detaljhandelsmonopol.
Visst kan det låta mysigt att kunna köpa med sig lite hembrygd öl från ett mikrobryggeri på orten eller en flaska vin när man gjort en utflykt till en trevlig gård på den skånska landsbygden. Men när moderater nu höjer glasen och tar till flaskan för att värna landsbygd och småskalig produktion så förtränger man en viktig sak. Två statliga utredningar tillsatta av den borgerliga alliansregeringen slår fast vad EU:s medlemsstater kommit överens om. Om Sverige tillåter gårdsförsäljning måste den gälla lika för alla producenter, stora som små, svenska som utländska, på landsbygd och i tätort.
Seriösa förespråkare för gårdsförsäljning av vin utgick från att sådan försäljning bara skulle omfatta den egna tillverkningen. Nu visar det sig emellertid att man från sin gård även ska få sälja alkohol från de stora internationella spritbolagen. Utländska tillverkare får även rätt att etablera egen försäljning. De har hittills tvingats ta sig igenom Systembolagets nålsöga. Nu får de tillgång till en helt ny kanal direkt till kunderna. Det är naivt att tro att ett fåtal svenska alkoholtillverkare, som vill sälja en flaska vin till turister, har orsakat denna enorma politiska aktivitet. Nej i själva verket handlar det om en intensiv lobbyverksamhet i Stockholm, Bryssel och Strasbourg från internationella spritjättar som vill gå förbi Systembolaget och sälja direkt till kunder i Sverige. Därmed öppnar man en ny slags marknad för alkohol. Den leder till en smygande avreglering och ett upprivande av Systembolagets monopol. Det handlar i själva verket om en grundläggande förändring av svensk folkhälso- och alkoholpolitik och rimmar illa med svenska folkets vilja. Nästan åtta av tio svenskar vill bevara Systembolagets ensamrätt.