Nu börjar denna konspirationsteori glida över till hur tidningen fungerar även på nyhetsplats. Senast att väcka den vresiga blåbrunheten var ett dokument om hur nedläggningen av reaktorer gått till.
Nej, Dagens Nyheters liberala, marknadshyllande och utjämningsmotvilliga ledarsida är givetvis inte ett dugg vänster. Att vara emot en blåbrun koalition är fortfarande inte per automatik vänster.
Men resten av tidningen.Nyheterna.
Låt oss göra ett nedslag.
Ödesår väntar för Sveriges kollektivtrafik, berättade Dagens Nyheter häromdagen. Pandemin har minskat resandet i 18 av 21 regioner. Det får till följd att verksamheten går på knäna, eftersom att den finansieras med en kombination av skatt och biljettintänkter.
Hur vänster är resultatet när Dagens Nyheter ska granska den alarmerande situationen, som hotar att krossa svensk kollektivtrafik – och därmed svensk klimatpolitik?
Språket är viktigt, vilka ord som används. Det heter att man ”redovisat blodröda siffror”, att man ”gjort en förlust”, att man går mot nya ”underskott”. Och att valet nu står mellan ”effektiviseringar, prisjusteringar eller trafikneddragningar”.
Inte riktigt vänstertidning, skulle jag säga.
Här i Dagens ETC håller vi oss gärna ifrån den där dimmiga näringslivsprosan som slagit rot i kommuner och regioner, som tyvärr simulerar att de skulle vara fräcka börsbolag och inte ha som enda existensberättigande att leverera livsviktig samhällsservice till medborgarna.
Effektiviseringar betyder att anställda ska få sparken.
Prisjusteringar betyder att det blir ännu dyrare att resa kollektivt (tidigare ökningar senaste tio åren är fullt jämförbara med de på bensin – och på vissa håll i landet betydligt större än så).
Trafikneddragningar betyder att utsläppen kommer att öka då fler väljer bilen, samtidigt som låginkomsttagare utan sådana möjligheter får svårare att transportera sig till jobb, skola och fritid.
Men finns det inte ett fjärde alternativ?
Dagens Nyheter frågar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om staten ändå inte kan tänka sig att gå in med pengar tills allt stabiliserats igen.
Inte en chans, svarar ministern.
”I detta tuffa läge har vi valt att prioritera insatserna”, säger han vars regering gärna bränner sju miljarder på att sänka skatten på bensin och diesel.
Andreas Carlson tycker inte heller att det är särskilt viktigt alls att biltrafik minskar till förmån för kollektivtrafik.
”Man ska inte ställa olika transportslag mot varandra.”
Så då är problemet olösligt?
Kollaps för kollektivtrafiken, katastrof för klimatkrisen.
Dagens Nyheters artikel har sina kvaliteter, där finns intressant fakta och relevanta intervjuer. Men den är verkligen inte vänster. I alla fall inte som jag tänker mig journalistik som utgår från rättvisa, fördelning, omställning.
Dagens Nyheter behandlar till sist kollektivtrafiken som företag, vilka som helst, och nu går de dåligt på grund av att kunderna försvunnit, marknaden har gett sin dom, då måste utbud anpassas till efterfrågan.
Dagens ETC skulle ha hittat ett femte alternativ.
Finansieringen.
Okej, vi har fått en regering som älskar smutsiga bilar men hatar kollektiva, gröna lösningar.
Okej, vi ska undvika ett läge där kollektivtrafiken slaktas eftersom även lokala politiker förträngt sitt faktiska uppdrag.
Då är det ett lysande tillfälle att pröva idén med nolltaxa, alltså att hela finansieringen sker via skatt.
Inga fler månadskort, inga fler kontroller!
Inga fler galna önskemål om att kasta plankare i fängelse.
Bara tillgängliga resor för så många som möjligt.
Och ett sätt att gemensamt lösa utmaningarna.
Dagens ETC har vid flera tillfällen visat att det här skulle bli ekonomiskt fördelaktigt för alla utom höginkomsttagare. Det vill säga att du som har vanlig lön betalar mindre i skatt än vad du tidigare gjort för ett månadskort. Senast vi räknade drog vi exemplet att en person i Västra Götalandsregionen med en månadsinkomst på 25 000 skulle spara 447 kronor varje månad om den betalade sitt resande genom regionskatten istället för att köpa månadskort.
För mig är det här – att visa vad nolltaxa kan innebära – mest bra, nyfiken, modern journalistik som väver in vad som kommer att bli en modell för framtiden.
Någon kallar det säkert vänster. Eller aktivism. Om detta kan vi tycka olika. Men vi kan väl i alla fall enas om att det är raka motsatsen till vänster att inte ens kännas vid att nolltaxa finns som möjlighet.
Alla kan vara trygga.
Dagens Nyheter är fortsatt en borgerlig tidning.
Dagens ETC är det inte.