Men så fungerar det ju inte.
Ingen politik kommer ur politikers egna funderingar på kvällskvisten.
All politik skapas genom att människor i samhället agerar och ställer krav.
Bara om man som parti tror att politiken är ursprunget, att det som händer i riksdagen eller kommunfullmäktige är en motorn som styr samhället, så kan man komma så fel i en så grundläggande fråga för socialister.
Allt handlar om rörelse och medvetenhet.
För att vara väldigt tydlig.
Vi skulle inte fått någon stor vindkraft om det inte var tusentals människor som startade vindkraftskooperativ de där åren då energibolagen bara hånade ”propellrarna”.
Vi skulle aldrig fått storskaliga solcellsparker om inte 50 000 svenskar gått i förväg och fyllt sina tak.
Vi skulle aldrig fått cykelstråk genom städerna om inte Jens Holm (V) och alla andra cyklande gjort det, trots att det var svårt i början innan politiken började hjälpa till.
De tusentals veganer som köpte de första smått äckliga sojakorvarna är orsaken till att vi idag har en bred marknad av charkuterier utan kött.
Nu går vi snart in i en matkris i Europa. Orsaken är att konstgödsel blivit för dyrt att producera. En dålig politik är då att subventionera gas till konstgödsel, en bra politik att istället ta fram alla de alternativ som skapats av små ekobönder, permakultursentusiaster, kolonilottsodlare och alternativa cirkulära gödningssystem.
Utan att människor redan agerat hade politiken inte haft något att erbjuda. Det hade blivit lika tomt som V:s krav på billigare bensin.
Det betyder ju inte att alla lagar som politiken hittar på är bra bara för att människor reagerat på ett problem. Plastpåseskatt är tveksam eftersom alternativet inte är glasklart (papp är inte klimatneutralt). Alla förslag som lägger den ekonomiska bördan, inte på företagen som skapar det, utan på konsumenten, riskerar slå slint.En smart politik lägger ansvaret på butikerna, de måste ge kunder en klimatsmart lösning utan extra kostnad, för att få bedriva verksamheten.
På samma sätt är det poänglöst att försöka rädda fossiltrafiken på landsbygd, mycket enklare att göra laddning de första två åren gratis. Betala elen via skatteavdrag. (Det finns fler hemmaladdpunkter på landsbygd än i någon stad.)
Att stödja minskade individuella klimatutsläpp är nödvändigt för att vi ska få igång omställning. Jonas Sjöstedt (V) gjorde inte alls fel när han försökta ta tåget till Hanoi istället för flyget. Det är inte att förtrycka de som flyger, det är att skapa alternativ.
Men det finns en viktig sak i den falska propagandan som säger att ”alla måste ställa om” och sedan aldrig berättar hur utsläppen ser ut i vardagen. Och då gäller klimatchampagneglaset! Det handlar om att när man gör ett diagram över vem som orsakar utsläppen blir det inte som i andra sammanhang, till exempel en bild över vem som skapar samhällets värden. I det senare exemplet får man en bred botten bestående av de som arbetar och sedan en allt tunnare topp som administrerar, förvaltar och tillslut en liten elit som äger. Man får en pyramid. Men när man tittar på klimatutsläpp så är det precis tvärtom.
De som är låginkomsttagare, de som jobbar och de många, har extremt små utsläpp. Det här fortsätter faktiskt i flera inkomstgrupper tills man kommer till de riktiga höginkomsttagarna (som riksdagsledamöter) och sedan vidgas andelen utsläpp ju rikare man är. Faktiskt står de tio procent rikaste globalt för 40 procent av alla utsläpp.
Vill vi minska utsläppen i Sverige med politik riktat mot individers konsumtion, ja, då bör V tänka om och storsatsa på förslag riktade direkt mot de rika. Föreslå en klimatdeklaration där alla som tjänar under en miljon undantas (inklusive kapitalinkomster). Sedan betalar man klimatskatt baserad på hur stor bostad man har, vilka bilar man äger, hur stor pool, hur stor gräsmatta och självklart hur många flygresor man gör. Allt det här finns ju registrerat och vi kan hjälpa de rika med en förtryckt blankett där de sedan kan göra avdrag utifrån om de agerat. Danderyd är bland de sämsta på att göra sin egen el till exempel, sätt in stöten där.
Avdrag om man byter suv-monstret till en rejäl elcykel.
Avdrag om man låter tomten bli en klimatpark med odling istället för den förstörande golfbana de har runt husen idag.
De rika har inget problem att betala för en klimatvänligare vardag, extra kostnader för klimatsmart dyr mat eller rena transporter märks knappt i plånboken.
De rika har möjligheten att gå före alla andra, de har bara inte förstått det utan agerar som om undersköterskor som reser en vecka till Kanarieöarna, är argument för att de själva ska kunna flyga tio gånger tur och retur New York eller London för shopping.
En tydlig och klar klimatpolitik för minskade utsläpp av egen konsumtion som riktar sig direkt mot de rika blir naturligtvis också en nytta för alla andra. Gissa hur snabbt vi får elflyg om de rika inte får åka i sina smutsiga privatjet längre. Gissa vilka fina segelfartyg världen får när dieseldriven lyxjakt blir omöjlig.
Det finns ingen motsättning mellan storskaliga satsningar på renare stålverk och satsningar på att göra det billigare att göra klimaträtt.
Var inte rädd för den kraft som uppstår när människor får stöd för att göra något bra.