Under många år har jag haft förmånen att få följa elevers utveckling från det första ljudandet av enkla ord, genom reflektioner kring texter och bilder till fullfjädrade stjärnläsare och expertskribenter. Säkert kommer många av dem att fortsätta läsa och skriva resten av livet, precis som jag.
Det är alltid en stor lycka i mitt frökenhjärta att få se den magiska värld som öppnar sig då en elev knäcker koden och lär sig läsa och skriva för egen hand. Även om det också efter det för många är otroligt värdefullt och det bästa som finns att få krypa upp i ett knä för att få lyssna på en uppläst saga.
Under min egen skolgång hade jag förmånen att möta många lärare som hade tid och kompetens nog att ge mig den undervisning, uppmuntran och feedback som behövdes för att jag skulle lära mig att älska att läsa och skriva och det är jag otroligt tacksam för idag. Det önskar jag alla barn.
Goda läsupplevelser lägger grunden för den fortsatta lusten att läsa och skriva. Det finns forskning som visar att sjuttonåringar som fått lyssna på högläsning som barn och som sedan blivit läsare själva har ett ordförråd på 50 000–70 000 ord medan sjuttonåringar som inte lyssnat på eller själv läst böcker har ett ordförråd på 15 000–
17 000 ord. Det är en skrämmande stor skillnad!
Sagoläsning får en annan dimension när man hör det, tycker jag.
Vikten av att alla barn, oavsett bakgrund, har tillgång till böcker och läsande vuxna blir också tydlig. Att ha god läsförståelse kommer nämligen inte bara göra att våra barn klarar sig bra inom svenskämnet, utan också i alla andra skolämnen och i förlängningen i vårt demokratiska samhälle.
Därför är det är otroligt viktigt att det finns skolbibliotek och tillräckligt många vuxna i förskola och skola som kan se och stötta våra barn under de viktiga första åren. Det säger sig självt att det är lättare och bättre att stötta alla barn att lära sig det de behöver från början än att gå in med stödåtgärder långt senare då de redan missat mycket på grund av dåliga förkunskaper.
Jag tror det är rätt väg att gå när man nu, från regeringen men också från majoriteten i Sundsvalls kommun, satsar extra i förskolan och grundskolans tidigaste år. Hos de yngsta barnen läggs grunden och ökade resurser där bör, om de prioriteras rätt, kunna bidra till att fler av våra elever lämnar grundskolan med godkända betyg och väl rustade för framtiden. Samtidigt behövs tillräckligt med resurser för att våra äldre elever ska få en god utbildning och extra stöd när det behövs.
Än är det inte dags för någon skola för mina egna barn. Men jag läser för dem så ofta de har lust och gärna varje dag. Så gör jag vad jag kan för att ge dem den bästa grund att stå på inför framtiden.
Hem, förskola och skola har alla en viktig roll att spela när det kommer till att ge våra barn förutsättningarna för att lära för livet.