Den som har växt upp i Sverige vet att den svenska sommaren ofta bjuder på mer regn än solsken. Det är också en av anledningarna till att de flesta förlägger sin hett efterlängtade semester på mer solsäkra breddgrader. Det handlar dock inte om någon långflygning à la Thailand, nej, svensken är som mest bekväm i Medelhavets ljumma vatten. Det visar en undersökning gjord av tidningen Vagabond, där det även framkommer att vi numera föredrar kortare resor och att vi sällan lämnar Europa. En glädjande utveckling skulle jag säga.
”Men”, säger ni, ”det kvittar väl hur långt man åker, det är ju jättemiljöovänligt att ta flyget”. Sant. Men tänk om man kunde ta tåget? Förutsatt att vi hade fungerande tåg vill säga.
Det har man i Kina där det just nu byggs ett nytt supersnabbtåg som i teorin ska kunna komma upp i hissnande 2 900 kilometer i timmen. Det nya tåget svävar fram med hjälp av magnetisk levitation och körs i en vakuumtunnel med minimalt luftmotstånd. Jämfört med ett flygplan som ”bara” kommer upp i 1000 kilometer i timmen är 2 900 kilometer i timmen overkligt snabbt. Mindre än en timme till kontinenten. Och du slipper flygplatstransfer, säkerhetskontroller, taskig flygplansmat och dåligt klimatsamvete. Fast det är i Kina det.
I Sverige visar en ny undersökning att allt fler slopar tåget när de ska resa på grund av omfattande risk för förseningar. Att det har blivit hutlöst dyrt att åka kollektivt har inte precis hjälpt till. I stället tar vi bilen eller flyget, trots att det innebär en betydligt större klimatpåverkan. Och de regerande politikerna gör ingenting. Eller, det är inte riktigt sant. De har ju faktiskt sagt nej till en järnväg anpassad för höghastighetståg, så någonting har de ju gjort.
Alla som har åkt tåg i Skåne vet att järnvägen sjunger på sista versen och att pengarna knappt räcker för att ta hand om drösen med nedfallna ledningar, än mindre söndernötta spår och signalfel.
Till de som anser att klimatet är motsatsord till tillväxt och sysselsättning och som tror att de få jobb som finns i dagens Sverige försvinner om vi börjar tänka ”klimatsmart”, tänk om! Det är precis tvärtom. I stället för att anlita utländska stålverk, tänk om vi, å galna tanke, skulle göra det själv och kanske samtidigt få bukt med den massiva ungdomsarbetslösheten? Så bra det hade varit. Svensk ingenjörskonst har tagit oss långt och kan göra det igen, både på ett tekniskt och ideologiskt plan.
Vad som behövs är en radikal klimatpolitik som vågar satsa på miljön. För utan miljön blir det ingen framtid, oavsett om du röstar rött, blått, grönt, rosa eller brunt. Och det blir definitivt inga fler semestrar till Medelhavet.