Nu är det dags att prioritera kollektivtrafiken, både för länets medborgare och för klimatet! En kollektivtrafik kommer aldrig att ensamt finansiera sig själv oavsett hur höga priser eller hur få turerna är. Därför måste vi finansiera kollektivtrafiken på annat sätt, till exempel via skatter eller högre parkeringsavgifter.
KOM TILL BOKMASSAN !
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister. All information: ETC.se/Bokmassan
Det ska inte bara vara svårt och jobbigt att ta bilen utan det måste också uppvägas med att det ska vara lätt och billigt att välja bussen eller cykeln istället. Det ska vara lätt att ta sig till och från landsbygden, till och från tätorterna samt inom tätorternVäljer jag bilen istället har jag förmånen att kunna parkera den på en personalparkering för 30 kronor dagen och bensinen kostar cirka 15 kronor och tiden det tar mig att köra till jobbet är bara 10 minuter.
Om jag skulle jämföra den ekonomiska skillnaden på månadsbasis i dag skulle kollektivtrafikens periodkort bara bli något billigare än den månadsbiljett samt bensin som bilåkandet skulle kosta mig. Om jag skulle samåka i bil med min granne skulle kollektivtrafiken inte ha något att erbjuda mig då jag faktiskt sparar en timme om dagen på att välja bilen.
En timme! Oavsett om en är förälder (som jag är) eller inte så är en timme om dagen ganska mycket. På ett år blir det ganska många fler timmar. Det är svårt att försvara det oavsett hur viktigt miljön och klimatet är för mig.
Och jag är så klart inte ensam. Det är ju som tur är några som väljer bort bilen fast vi förlorar timmar, dagar, år av vår fritid. Tid som vi kunde ägnat åt något annat.
Så kom igen nu Jönköpings län och regionfullmäktige. Det är dags att satsa på kollektivtrafiken och låta det få kosta för att underlätta vardagen för många – och samtidigt göra skillnad för miljön. För visst vill vi bli ett plusenergilän (producera mer förnybar energi än vad vi förbrukar)? Om nu Trafikverket ska ta bort järnvägstrafiken i Tabergsdalen, använd järnvägsbanken till att köra elbuss på eller elektrifiera järnvägen och erbjud pendeltåg.
Ställ dig frågan, vad skulle få dig att ställa bilen och välja bussen? Den enskilt största faktorn är såklart tiden, både restid och turtäthet. Tidsvinster brukar vara den parameter som beräknas mest positivt i samhällsekonomiska kalkyler för att motivera vägbyggen.
En annan faktor är priset. I den bästa av världar ska också kollektivtrafiken vara gratis för de som åker. (Gratis) kollektivtrafik kan finansieras på flera olika sätt. En logisk koppling finns till de miljövinster som uppstår genom minskad biltrafik. Kommunerna kan driva en aktiv trafikpolitik för att begränsa biltrafiken i städer genom parkeringsavgifter och miljöavgifter som fördelas till kollektivtrafiken.
Det är en jämställdhetspolitisk åtgärd att skattefinansiera kollektivtrafiken mer eftersom det då sker en omfördelning av resurser från de som har mycket pengar till de som har lite.
Apropå kollektivtrafik – missa inte Klimatveckan som invigdes i går och pågår en hel vecka.