Dagens ETC har skrivit en hel del om det här genom åren. Som hur den svenska välfärden allt mer privatiseras, ägs och styrs av dynastier som haft makten i Sverige under århundraden. Men jag har själv någonstans klamrat mig fast vid skolan som en sista utpost, att även om man har statistiken emot sig kan den med gott läshuvud övertrumfa nackdelarna med att inte ha två högutbildade föräldrar som drillar en om kvällarna, gå hela vägen, studera sig uppför stegen.
Men nej, nu kan jag inte tro det längre. Inte efter att ha läst den granskning vi har i dagens tidning.
För vem kan ens med någon form av seriositet hävda att meritokrati gäller när betyg förlorat hela sitt värde, när det blivit något godtyckligt som används som konkurrensmedel på den febriga skolmarknaden som jagar kunder även om det sker till priset av bredare ansvarstagande.
Välj vår skola, få ett betyg som skjuter dig före kön till prestigeutbildningarna!
Det är vad koncernerna kommunicerar med sin betygsättning. Även om de aldrig skulle erkänna sitt förfarande öppet.
Egentligen har vi ju pratat om problemet i många år, visselblåsare har larmat, från högskolor och universitet vet man nu att varje ny kull innehåller elever med skinande toppbetyg men som saknar basala färdigheter att klara sin utbildning.
Vi börjar närma oss en punkt där betyg saknar värde och därför, för allas skull, måste kombineras med omfattande inträdesprov. Annars riskerar hela yrkesgrupper att utarmas. Annars riskerar de bäst lämpade att ständigt se sig passerade av andra, vars enda avgörande insats är att ha valt en skola som delar ut betyg som kickback för skolpengen.
Nej, inte alla friskolor. Men för många.
Och jag är övertygad om att politikerna inte förstår hur det här äter allt framtidshopp för så väldigt många. Unga vet precis hur orättvist det har blivit, unga vet precis vad betyg förvandlats till idag.
Den enas glädjebetyg är alltid någon annans förlorade drömmar.
Sofie Axelsson granskar idag hur Academedia, Sveriges största skolkoncern, har använt fusk för att höja betygssnittet. Det senaste exemplet står Cybergymnasiet i Stockholm för, som ägs av koncernen sedan 2020. Skolan har de senaste fem åren gjort en häpnadsväckande resa vad gäller antal examinerade elever – samtidigt som både resurser och personal skurits ner. Vilket trolleri. Men det går att plocka vad som helst ur hatten när du låter rektorer och obehöriga lärare överpröva underkända betyg. 49 betyg signerades av rektorer endast under 2021. Och nu kan vår reporter berätta att den interna utredning som gjorts är bristfällig. Det finns ingen som helst anledning att tro att betyg framgent kommer att sättas utifrån prestation. Tvärtom, myglet fortsätter. Och när inte offentlighetsprincip råder, med tillhörande skydd för interna röster som larmar, upprätthålls detta skådespel.
Nu handlar det inte om att excellera i ditt klassrum, utan om att placera dig i rätt klassrum, där en hierarki råder som höjer marknadsföring över pedagogik.
Detta är fakta.
Detta är den den verklighet som unga har att förhålla sig till, och om någon inbillar sig att de inte är fullt inbegripna, så fråga vem som helst som är på väg till högstadiet eller gymnasiet. De vet exakt vad som står på spel. De vet att skolan idag är ett riggat haveri, något som man måste kunna navigera i – oavsett studiekapacitet – för att kunna ta sig vidare.
Strategiska, påtvingade val när valfrihetens entreprenörer snart slagit sönder hela utbildningsväsendet och all dess trovärdighet och kraft att lyfta individen.