Volvo Cars.
Det här har skett under en kampanj där affärstidningar, stora företag, analytiker och även politiker gått hand i hand och ropat att Volvo måste bli svenskt igen. Svenskt kapital ska äga Volvo för att jobben och tekniken ska kunna utvecklas i Göteborg. Volvos framtid ska inte begränsas av konflikten mellan Kina och USA. Detta har faktiskt varit det tunga argumentet för denna börsintroduktion. Kinesiskt ägande måste balanseras genom börsens system av ”öppenhet”.
Det här är lite skrämmande.
Hur desperat är man när myter får styra miljarderna?
Sanningen är nämligen enkel i fallet Volvo.
Det kinesiska ägandet via Geely Holding är lagt via skatteparadis på Caymanöarna och Brittiska Jungfruöarna långt utanför Sveriges kontroll. Genom börsintroduktionen ökar ägarens makt rejält. Volvo Cars köptes 2010 för 13 miljarder och kan nu ”säljas” för 158 miljarder. Ägaren blir rikare, inte fattigare, genom det här. Ägaren blir mäktigare, inte svagare.
Det finns inget ”återtagande” i detta, bara ett ökat kapital för ägaren.
Volvo Cars gör faktiskt bara en emission på 20 miljarder och det finns inget som säger att dessa miljarder ens ska investeras i Sverige. Men ägaren får genom den lyckade börseuforin en snabb extra uppgång på sitt kapital på minst 25 miljarder. Även de svenska cheferna blir privat rika (vd Håkan Samuelsson får 50 nya miljoner). Och tusentals småsparare hänger på. Antalet ägare påstås vara 200 000 stycken.
Men… Fortfarande äger Li Shufu 84 procent av Volvo Cars.
Varför i alla världen sysslar svenska institutioner, affärsmedia och bankernas analytiker med denna blågula tvättning?
Låt mig ge en annan bild av det som sker.
Volvo är ett företag i kris. Håkan Samuelsson är dock en duktig manipulatör av medier och analytiker. Under hans tid har bolaget bromsat omställningen till eldrift i tio år samtidigt som man gjort en storsatsning på extra stora, tunga bilar för höginkomsttagare i Kina, USA och Norden. Vinsterna har varit enorma, lägg till en halv miljard i coronastöd från svenska staten till ägaren. 775 000 bilar sålde man senaste året och av dem var 774 000 avgasbilar.
Det är det som är krisen.
Volvo har helt misslyckats med omställningen till eldrift.
Och det börjar synas. Sverige är ingen stor marknad men Volvo har varit en jätte i landet. Nu har försäljningen halverats från 20 procent av andelen nya bilar till nio procent.
Och antalet sålda elbilar är runt 700 stycken.
Det Volvo Cars gjort är ett klimatpolitiskt spel där man lyckats få politiker i Sverige att slåss för avgasregler som legat precis där Volvo velat ha dem. Staten har subventionerat försäljningen av Volvos hybridbilar, en ”övergångsbil” enligt Bil Sweden som är smutsigare än den vanliga dieselbilen i produktion, men också i drift då den drar mer på motorvägen.
Det här lyckades Håkan Samuelsson med genom att först förminska elektrifieringen, sedan gå ut och bluffa med att alla modeller skulle elektrifieras (vilket betydde att alla skulle ha en liten elektrisk hjälpmotor, inte vara eldrivna) och sedan överdriva de kommande elsatsningarna där Volvo faktiskt ligger långt efter andra bilmärken.
När man då tillslut står med ryggen mot väggen som företag finns det bara en sak att göra.
Snabbt få in andras kapital innan det är för sent.
Därav denna hysteri om börsintroduktionen.
Därav denna falska propaganda om att ”ta hem” bolaget från Kina.
Och propagandan lyckades.
Näst största aktieägare är nu AMF pension, sedan kommer Folksam, Swedbank, If, Nordea, Danica, Skandia – jam du känner igen namnen. Det är svenska pensionspengar som sätts in i projektet att öka den kinesiska ägarens muskler.
Det dessa institutioner gör är att man tillför kapital till en börsspekulation, det kan gå bra, det kan gå dåligt, allt beroende på hur många andra som spelar på att det ska gå bra.
Men det är inte investeringar på riktigt.
Att man köper in sig med pensionspengarna i ett av världens smutsigaste fossilföretag på löftet att det ska ”ställa om” är rätt hisnande.
För varför har man inte ställt om redan?
Tesla visade bilbyggare redan för tio år sedan att elbilar var bättre bilar, renare och driftsäkrare och reaktionen från bilbranschen (inklusive de flesta journalister i den) har varit att förneka och försvara en förlängning med avgassatsningen år efter år. ”Laddbart ökar”, jublar politiker fast hybriderna i själva verket ökar utsläppen..
Volvo som bilföretag har en lång historia av kriser och av stora vinster. Granskar man det hela har det i praktiken handlat om att Volvo varit beroende av den svenska kronans uppgång och nedgång. När politiker skapat en låg krona (genom devalvering eller via en riksbank som bromsat kronans värde med minusränta) så har Volvo haft snabba exportframgångar. Så fort ekonom istället blivit mer normal för nationen har bilen blivit för dyr.
Det är inte någon unik teknik vi pratar om. Det har varit unika exportstöd.
Men idag betyder det där mindre. Bolaget finns i flera länder och om det ska finnas kvar handlar det bara om man kan vinna en elbilsstrid mot alla andra.
Varför ligger Sverige så långt efter?
När C-ledaren Maud Olofsson besökte Trollhättan då Saab var i sin stora kris försökte kritiker få staten att våga slå in på elsbilsspåret. Regeringen vägrade, man valde biodieselspåret istället. Hade Saab blivit elbil hade nog Volvo tvingats följa på. Nu blev det tunga utsläppsbilar istället.
Volvo valde bort omställningen.
När det blir dags att utse den värsta klimatboven i landet (den tävlingen kommer snart att starta) så är Håkan Samuelsson en god kandidat.
Tio förlorade år.
Ja, det har blivit fina vinster till den kinesiska ägaren men det är helt andra bilföretag som drivit utvecklingen framåt.
I Kina, i USA och nu till slut i Tyskland.
Vad har svenska bilföretag gjort för omställning?
Byggt suv-bilar.
Bränt träd.
Att ansvariga skickar in pensionspengarna i den klimatskandalen är en gåta.