De flesta män slår inte sina partners men de flesta som slår sina partners (oftast kvinnor) är män.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
De flesta män begår inte grova våldsbrott och mördar, men de flesta som gör det är män.
Ibland får vi en debatt huruvida pojkars och mäns större benägenhet till aggressivt beteende beror på biologiskt, kemiskt eller socialt arv. Visserligen intressant frågeställning, men det är en akademisk diskussion medan verkligheten pågår och medmänniskor drabbas. Mer intressant är väl i så fall vad som gör att inte alla som identifierar sig som män begår dessa övergrepp och överträdelser? Det måste tyda på att det är något som går att påverka. I ett antal kommuner, inklusive Göteborg, har vissa verksamheter, framför allt förskolor, arbetat med genuspedagogik. Sannolikt ett av de viktigaste verktygen i lådan mot mäns våld.
Till skillnad från vad genuspedagogikens motståndare säger, till exempel SD i Göteborgs kommunfullmäktige, så är INTE genuspedagogik att göra ”pojkar till flickor” och tvärtom. I stället är tanken att inte på förhand förutsätta vad en enskild person vill göra eller säga baserat på det kön barnet har. Ge däremot fler möjligheter i deras händer. Lägger vi dessutom till ett queer-perspektiv i sammanhanget så är det givetvis fel att sortera in personer i tvåkönsnormen. Låt individer själva få identifiera sig och låt personer få blomma ut i den könsidentitet de själva bär på.
För ett tag sedan läste vi om en av Göteborgs hjältar här i ETC Göteborg, nämligen Ardeshir från föreningen Homan. Som öppet homosexuell muslim har han fått utstå rejält hotfulla situationer på skolor i vår närhet. Helt oacceptabelt! Att Ardeshir tar en del av denna fajt är hedervärt men knappast något vi ska begära av en enskild människa på ideell basis? Förskolor och skolor och dess pedagoger behöver arbeta med genus- och queerpedagogik hela tiden. De som identifierar sig som pojkar och unga män måste uppenbarligen särskilt stödjas i att finna ord och icke-aggressiva uttryckssätt för att hantera när saker går dem emot. Kanske också få stöd i att bli ledsna på rätt sätt ...
För den som tycker att detta är självklart, så är du möjligen att gratulera. Men för några år sedan, i samband med besök i Torslanda där genuspedagogiken tidigt prövades i Göteborg, så berättade pedagogerna att det ofta förekom att genuspedagogiken ifrågasattes av hemmen (även?) i den stadsdelen. När könsmaktsordningen verkligen ifrågasätts och utmanas då framkommer också de mest konservativa fickorna i vår vardag ... kanske döljs de oftast i hemmen?
Väl medveten om att alla inte identifierar sig som pojkar och flickor, män och kvinnor ... men i de fall personer gör det, så är en av våra viktigaste utmaningar den förrädiska machodyrkan. Denna bärs upp och uppmuntras av både män och kvinnor. Samtidigt är män, kvinnor och inte minst personer som bryter mot tvåköns- och heteronormen dess offer.
Med genus- och queerpedagogiskt arbete i varje klassrum här och på andra platser, kan många individer nå lyckligare liv och möjligen kan sådant som dödsskjutningarna på gayklubben Pulse i Orlando för snart två veckor sedan förpassas till historieböckerna.
Det är i sammanhanget på sin plats att ge lovord till stadsdelen Majorna-Linné där stadsdelsnämndens ordförande delade ut diplom till 16 förskolor som jämställdhetsdiplomerades i slutet av maj. Helt rätt prioritering!