Bland de svenska EU-kandidaterna finns ett starkt stöd för nattåg till kontinenten. Många vill även förenkla bokningen av internationella tåg. Det konstaterar miljöorganisationen Jordens vänner efter att ha skickat ut en enkät till EU-kandidater.
Flygfrågan delar de svenska politikerna. Men i frågan om tågen är de flesta överens, vi måste satsa på järnvägen.
Det är viktigt att de svenska EU-kandidaterna driver på frågan om tåg i Europa, för det måste bli lättare att ta sig ut på kontinenten med hjälp av järnvägen. Sverige måste samarbeta med övriga europeiska länder för att det ska bli smidigare att boka en resa som tar passageraren genom flera länder.
För efterfrågan på tågresor ökar i Sverige. Under förra året såldes 60 procent fler Interrailkort jämfört med 2017. 17 000 kort såldes till svenskar som ville upptäcka Europa från järnvägen. I december förra året meddelade SJ att affärsbokningarna på tåg ökade med 21 procent under vintern.
Inför sommaren presenterar SJ ett samarbete med Deutsche bahn. Från slutet av juni till mitten av augusti kommer det gå att ta SJ:s X2000-tåg från Göteborg till Köpenhamn. Från Köpenhamn kan man sedan ta tåget till Hamburg där SJ har anpassat tågtiderna så att de passar med Deutsche bahns avgångar.
Ett annat exempel som visar svenskarnas vilja att resa miljövänligare är gruppen Tågsemester på Facebook, som har över 80 000 medlemmar. Går du med kommer ditt flöde snabbt att fyllas av tips, reseberättelser och planer. Men en stor del av inläggen handlar också om problem.
Redan i början av drömmen om en klimatsmart tågluff dyker orosmoln upp. Många länder, flera sträckor och olika tågbolag formar frågan: Var kan jag få hjälp att boka min resa?
Här får du ett snabbt svar. Hör av dig till Centralens resebutik i Kalmar. Det är ett litet och privatägt företag i Småland, som förr var SJ:s resebutik på orten. Sedan år 2000 driver Mia Petersson och Ivar Karlsson företaget i egen regi.
Men har du bråttom med dina planer så är det en dum idé, för väntelistan till att få hjälp är lång. Två månader för ett svar verkar vara det senaste budet. Det är inte heller någon idé att ringa, för anstormningen av nybakade tågentusiaster har gjort att experterna i Kalmar nu endast svarar på mejl.
I vårbudgeten satsar regeringen 50 miljoner som ska användas till att upphandla tågtrafik mellan Sverige och andra länder. I Januariavtalet står det skrivet att den svenska järnvägen ska byggas ut och rustas upp. Nya stambanor för höghastighetståg ska byggas, utbyggnaden av järnvägen i norra Sverige ska intensifieras och punktligheten ska öka.
50 miljoner till internationell upphandlad tågtrafik är en början. Mål att rusta upp och bygga ut den svenska järnvägen är nödvändigt. Men politikerna måste göra mer än så. Mer pengar måste satsas för att tåg ska bli ett rimligt alternativ till det klimatförödande flyget.
De måste skjuta till pengar som dels ska läggas på den fysiska järnvägen, men också på systemen som gör att planering och bokning fungerar. Ett riktat stöd till SJ så att man kan anta uppgiften att inte bara sälja biljetter till sina egna sträckor, utan även agera resebyrå för internationella tågresor skulle vara en välkommen satsning.
För många vill ta det klimatsmarta tåget på sin semester. Men det är fortfarande inte tillräckligt enkelt. Vill du planera en flygresa finns en uppsjö av resebolag som erbjuder sina tjänster. Men ska du åka tåg måste du flera månader i förväg mejla en litet bolag i Kalmar. Mia Petersson och Ivar Karlsson skulle nog bara bli glada om de fick lite konkurrens.