Just nu sitter en man i 50-årsåldern häktad för att iskallt ha kört ihjäl en ung cyklist för att denne påtalat att mannen kört över hans fot med sin stadsjeep. Att mannen hade en tonårig dotter med sig i bilen verkar inte ha lagt band på hans vredesutbrott, som han själv bortförklarar med att allt han gjorde var att råka utföra en ”klumpig rörelse”.
Om något positivt kan komma ur denna fruktansvärda händelse, är det möjligen att Paris puttas över gränsen. Suv-armadan lever på nåder. Nu är det väl ändå dags att sänka den permanent?
Javisst, det är precis vad kommunistpartiets Ian Brossat förespråkar. Han har tidigare varit lokalpolitiker i Paris, nu är han på riksplanet, och säger:
”Vi är skyldiga denna unga att inse omfattningen av problemet och dra rätt slutsats.”
Ett förbud mot stadsjeepar.
Faktiskt det enda rimliga.
Ett precist botemedel för att komma åt denna farsot som drar fram över inte bara Paris, utan över hela världen.
Tillvaron är helt enkelt sämre med än utan möjligheten att framföra svullna, steroidstinna fordon.
Jag ska räkna upp tre anledningar.
Stadsjeepen som fenomen tar fram det absolut sämsta hos användaren.
Först:
Stadsjeepen som fenomen tar fram det absolut sämsta hos användaren. Nej, inte så att alla kommer att ramma cyklister vid varje rödljus. Men det är en typ av bil som renodlar individualism, inte av den bra sorten, men en inskränkt individualism som krymper ens empatiska synfält till att bara konkret gälla dem som får plats i dina komfortabla, eleverade lädersäten.
Sedan, som konsekvens:
En suv är säker, ett förstärkt fort – men inte för den som kör en betydligt lättare bil, inte för den som cyklar eller går, definitivt inte för den telning som passerar genom den obrytt generösa döda vinkeln.
En suv är kapprustning, att sända signalen att alla måste förse sig med ett eget fort. En suv är motsvarigheten till Kalla krigets doktrin om ömsesidig garanterad förstörelse.
Om nu någon tycker att det är lite väl att börja psykologisera på det här sättet – eller att antyda att bilindustrin skulle ha sådana osköna motiv – kan ju ta sig en titt på Elon Musks monstruösa Cybertruck. Den är psykosen manifesterad, den som ubryter när trenden börjar närma sig crescendo. Du skulle lika gärna kunna osäkra vägarna med en tre tons tegelsten.
Ett absurt skämt i en tid då mänskligheten svävar över klimatkrisens avgrund.
Till sist:
Stadsjeepen är ett absurt skämt i en tid då mänskligheten svävar över klimatkrisens avgrund. Jaså, temperaturen kommer höjas med tre grader och glaciärer upphöra existera? Jag tar och köper mig en biffig XC90! Det låter inget vidare. Det låter som självskadebeteende. Det är självskadebeteende. Det är inte logiskt att låta det pågå, bara logiskt för någon som till exempel en förvirrad riksdagsledamot som älskar koldioxid för att ”jorden blir bara grönare och grönare”. Den som gillar fakta har ju däremot direkt ett case som ingen försvarsadvokat kan rucka.
2023 stod suvar för nästan 50 procent av den rika världens nybilförsäljning.
2023 rullade 360 miljoner suvar på världens vägar.
2023 stod de för 20 procent av hela ökningen vad gäller koldioxidutsläpp.
2023 släppte de ut en miljard ton koldioxid.
2022-2023 förbrukade den här sortens modeller motsvarande 600 000 fat olja – varje dag.
Källa: Inte den franska kommunisten, men däremot strama Internationella energiorganet (IEA) som ingen frisk kan beskylla för att vara något slags aktivistisk organisation.
Epidemin måste stoppas nu.
Det har redan gått alldeles för långt.
Vem kan ens tycka att det finns skäl emot?
Om vi lägger ego åt sidan.
Om vi ser utanför individens upplevda, skapade behov.
Inga suvar på våra gator.
Det är en fullt rationell, ansvarsfull paroll. Inte ens särskilt radikal. Bara sunt förnuft.