Jo, jag skriver om elnätsbolagen, du vet de där som du inte kan välja, de har monopol på att flytta elen hem till dig och de tar rejält betalt. Lustigt nog betalar de små kunderna mycket mer än de stora trots att problemet med elöverföring framför allt handlar om de stora konsumenterna.
Igår fick jag priser från Eon (ett multinationellt bolag som äger stora delar av de svenska lokala näten). De tar 62 öre från en liten hyresgäst för att flytta dit elen medan villaägaren betalar 24,5 öre. Och storkonsumenten runt elva öre. Lägg till att lägenheten betalar högre fast avgift i förhållande per kWh el man behöver så blir prispolitiken absurd. Men de kan göra det eftersom de är monopol, ingen annan får distribuera el eller hjälpa kunderna och det är klart att elnätsbolagen slåss som hungriga vargar (vilket de inte är, de är mer som lata pandor) för att inget ska ändras. Och de har makt. Varje gång en energiminister eller en kommunordförande försökt agera mot överpriserna så har nätbolaget börjat hota med att de då inte kan utveckla näten och ibland rentav hotat med att nya företag inte kan anslutas.
Myndigheter som ställt krav på stopp för orimliga prishöjningar har förlorat i domstol, elnätens makt är reglerad, men till elnätsägarens fördel. Givetvis säger de ansvariga att de gör detta för att elnäten måste byggas ut. Nu hotar de dessutom med stora nya prisökningar för att klara utmaningarna.
Problemet är att elnätsbolagen vetat om omställningsbehovet i 20 år nu, redan då hade de kunnat börja ställa om från tröga centrala system med el producerad på några få ställen och sedan flyttad långt över landet, till ett flexibelt intelligent elnät baserad på lokal produktion, lokal lagring och ny teknik. Det hade räckt med att resa till Tyskland och se solrevolutionen där för att få en tankeställare.
Men svenska stora elnätsbolag har istället bromsat allt de kan och orsaken är att deras ägare förlorar pengar på att konsumenterna inte blir beroende av några få elproducenters vinstjakt. Elbrist och dåliga elnät har absurt nog blivit något ägarna tjänat på. Det här har skapat en omställningskris som drabbar företag men även små konsumenter.
Varje vecka får jag några mejl från förtvivlade solcellsägare som av elnätsbolag som Vattenfall och Eon fått höra att det kommer ta upp till två år att få den lilla takanläggningen ansluten. Detta trots att allt är klart, elektrikern har gjort sitt jobb, det enda nätägaren behöver göra är att slå på sin knapp och sedan kan solelen flöda ut och göra nytta för alla. Även för elnäten. När många små gör lokal el slipper vi nämligen elnätsförlusterna som uppstår när el flyttas långa avstånd.
Gäller det här alla elnätsbolag? Nej, jag vågar påstå att små kommunalt ägda elnätsbolag har en helt annan kundförståelse eftersom det handlar om kommunens egna medborgare. Men de stora elnätsägarna är ett stort problem för den nödvändiga omställningen.
Men nu utmanas de för första gången på riktigt.
I Nature.com berättar sju forskare vad elbilsrevolutionen verkligen innebär. Redan 2030 finns det så många elbilar att all lagring för eldistribution dygnet runt redan är löst. Elbilarnas gemensamma enorma lagringskapacitet förändrar hela elnätssystemet, slår sönder argument för kärnkraft och förbränning av sopor och våra skogar. Istället för att vara ett ”problem” för elkonsumtion blir de lösningen för stabilisering och delning av el dygnet runt från sol och vind och annan ny förnybar elproduktion.
Men det betyder också att elbilsägare med solceller faktiskt får makten över sina elbehov och kan ”klippa sladden” från elnäten. Det blir mycket billigare. En bil är ju flyttbar och behöver man extra el kan man ladda publikt. En elbil som laddar sig själv med solceller på karossen blir naturligtvis ännu mer utmanande för eljättarna.
En annan nyhet är att vi kan få el via bredbandsnätet. Inte mycket, kanske 120W, men fullt tillräckligt för att sakta lagra reservel den vägen i batterierna.
2023 ska vi på ETC bygga det första moderna huset utan anslutning till elnätet.
Det är inget fel på elnät. De är en fantastisk uppfinning från 1880-talet. Men det är fel på privata elnätsmonopol. När myndigheter och politik inte kan bryta denna monopolmakt kan solceller och elbilar göra det.
Det finns förstås en annan lösning.
Att elnätsbolagen storsatsar på att stödja lokal elproduktion hos konsumenterna men också betalar bra till elbilsägarna för att de ska låna ut bilarnas batterier så elnätsägaren kan balansera elnätet tillsammans med sina kunder.
Det kan de faktiskt börja med redan imorgon. Och samtidigt sänka priserna för de maktlösa konsumenterna de har i sina nät.
Min gissning är att de istället kommer lägga all kraft på att bekämpa omställningen och jaga kortsiktiga monopolvinster.
Men jag hoppas jag har fel.