Men inte ens det sistnämnda, en kapitalistisk ekonomi, styrd av några få megarika företag i varje land, kan i längden bromsa utvecklingen. Varje bakslag, varje gång lobbyismens kraft lyckas snedvrida politiken, är samtidigt ett tecken på desperation från dem som äger förstörelsen. För elektrifieringen vinner mark i land efter land. Det beror på att det tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt är en fantastisk lösning, som funnits sedan sedan årtionden, och som långsamt arbetat sig fram trots envetet motstånd.
När man inser fördelarna – det är renare, det är enklare att distribuera, det är billigare och det är mycket effektivare – ja först då ser man framtidens samhälle växa fram. För inget kan i längden stå emot den brutala kraften hos billigare energi.
El är billigare än olja, gas och bioenergi av den enkla anledningen att vi när vi använder el inte slösar bort 70 procent av energin (såsom en bilmotor gör när den går på diesel).
När en industri använder el istället för fossil energi blir det billigare i längden. Tåg är billigare än alla alternativ, elbussar och ellångtradare billigare än de gasdrivna, och el för uppvärmning (med värmepump) är billigare än eldad värme.
Detta har även de stora ägarna börjat inse. Eon säljer nu flera lokala fjärrvärmebolag och köpare kommer troligen att bli de kommuner som sitter fast i ett värmesystem och som aldrig kommer att kunna sänka sina kostnader. Som bara får det dyrare och dyrare.
Eon storsatsar istället på att bli störst på solcellskunder i hela Sverige. Och när en av jättarna satsar följer de andra efter.
Det går nämligen inte att behålla elkunderna om man inte hjälper dem till billigare el – inte nu när solceller finns för den breda marknaden.
Elektrifieringen kommer att leda till höga elpriser några år framåt, men samtidigt också till lägre driftskostnader, eftersom el är billigare än alternativet. Det är inte bara stålindustrin som kommer att ropa efter el (direkt el eller ibland via elproducerad vätgas). Kemiindustrin är nästa omställningskluster. Detsamma gäller matproduktionen, som kan öka och bli lokalt självförsörjd med odling stödd av el året runt. Det pågår fantastiskt spännande försök med att producera mat på annat sätt, direkt med el och koldioxid. Men även vanlig enkel matproduktion i eldrivna växthus blir billigare än den som baseras på konstgödsel.
Vad innebär det för dig?
Elen kommer vara dyr tills elproduktionen byggts ut med tillräckligt mycket sol och vind ute i Europa. Därefter kommer den att bli billigare och billigare, med en kostnad per kilowattimme som om tio år hamnar på ören, inte kronor, eftersom själva klimatkrisen kommer att tvinga fram en extrem utbyggnad av storskalig vind- och lokal solkraft. Utan den dör näringslivet.
Billigare el innebär billigare transporter, billigare mat, billigare boende, billigare kyla, billigare media.
De är viktigt att förstå att Sveriges energidebatt inte är världens eller ens EU:s. I Sverige storsatsar man på förbränning av träd, här tokstoppar partier havsbaserad vindkraft och kampen mot solel från myndigheter och politiker har varit unik i Europa. Men även moderater vill ha billig el. (Förra veckan gjorde vindkraften för övrigt att vi tack vare en blåsig dag hade minuspriser på elmarknaden). Att staten nu infört momsfrihet för den som producerar solel upp till 80 000 kWh är bara det senaste exemplet på att energilobbyn i Sverige, som försöker behålla de stora bolagens marknadsmakt, faktiskt pressas den också. 2026 kommer inget parti att gå till val utan en sol på valaffischerna. Ingen vill ta kampen för att fördyra människors möjlighet till ren och billig energi när denna väl börjat spridas. (Se elbilens seger som exempel, hur fort det går när poletten trillat ner.)
Bara elektrifieringen levererar det den lovat: mindre utsläpp. Alla andra försök till omställning har misslyckats. Tekniken är gammal men ständigt utvecklad. Vi kan idag producera el utan klimatförstörelse, vi kan lagra, vi kan balansera rent, vi kan faktiskt allt det som som gas, trä, olja och kol inte klarar.
Även energisparandet har misslyckats. Det går för långsamt trots att utsläppen kan minska från våra hus med 80 procent bara man bygger dem rätt. Men staten vågar inte utmana betongbranschen som är detsamma som byggbranschen.
Den goda nyheten är att vi har lösningen. 40 procent av världens transporter kan exempelvis försvinna bara genom att vi slutar frakta olja, kol och gas.
Det enda vi behöver vara rädda för är att vi inte är snabba nog.
The tipping point är ju redan här. Se Amazonas, se glaciärerna, se biodiversiteten, se värmekriserna. Jag tycker dock inte vi ska titta på dem för att förfasas, utan för att öka farten i omställningen.
Men nu berättar Energimyndigheten att man på löpande band avslår ansökningar som företag gör från landets kommuner för att sätta upp snabbladdare som även klarar långtradare. Varför? För att man hade räknat med 30 ansökningar. Medan det i verkligheten snabbt välde in flera hundra. Omställningen pågår men politiken fattar noll och myndigheterna ännu mindre.
Det man borde göra är ju att öka investeringarna, inte bromsa dem.
Det kommer att bli några tunga omställningsår som vi behöver betala gemensamt via det offentliga. Men sen öppnar elektrifiering för ett helt annat, mer rent, mer rättvist och mindre fattigt samhälle.
Det är inte krisen som väntar, den pågår ju redan.
Lösningen gör dig rikare, friskare och tryggare.
Någon emot?