Jag minns dikten jag skrev till dig,
Barack Obama, dagen då
du höll ditt första installationstal.
Förhoppningarna vi hade på dig
blev nästan till ett eget språk –
ett förändringens språk.
Vi tyckte vi skymtade slutet
på de här långa åren som stupat
så brant och vanmäktigt
ner mot uppgivenheten.
Nu är nästan inget kvar av det där.
Dånet från avlägsna drönare
och kryssningsmissiler
når ända hit och din jakt på en
visselblåsare gör oss bara ledsna.
Nu står hoppet enbart till att du
trots allt ändå inte enbart
är USA rakt igenom,
att du också är något annat
som till slut som genom ett mirakel
ska visa sig
bakom stormaktens järnmask.
Stormakter bryr sig egentligen
inte ens om sina presidenter.
En stormakt är en fruktansvärd
maskin, ett artificiellt medvetande
programmerat att blint följa
maktens djupaste instinkter:
De som står i vägen måste dö.
Denna artificiella intelligens
mördade Bobby Kennedy,
Martin Luther King,
nästan en hel ursprungsbefolkning,
och förmodligen även de
drömmar du, Obama, hade.
Det andra Amerika är en dröm
som de flesta på vänsterkanten
försöker drömma mot alla odds,
i den stora natten,
i den utvägslösa labyrinten.
Detta är kanske det första Amerikas
skickligaste bedrift:
Att övermakten får oss att drömma om
en annan makt fast det är
befrielse från makt
vi borde drömma om.
Jag kommer inte längre än så.
Sätter mig vid pianot,
slår ned tangenterna och hittar
ett liksom hängande F-ackord.
Sedan spelar jag långsamt
i det stigande förmiddagsljuset
min stapplande elegi över en president,
i C-dur, men påbörjad
och avslutad i subdominanten:
det är där Obama blivit hängande.
Denna elegi ska aldrig höras av
någon annan än mig: till den
blodiga storpolitiken
adderar jag
en mycket liten hemlighet.