Elbilen var ett hot för branschen och ingen lösning.
Ja, sedan kom Nissan med sin Leaf och så Tesla med sin stora bil som var överlägsen alla andra, även lyxbilarna. Och nej, det är ingen slump att Teslas aktie i dag är högre värderad än biljättarnas. Och ingen slump att deras monter var den mest besökta (kanske för att de lät en av elbilarna ”dansa” med måsvingarna till musik då och då, vem vet).
Elbilarna är äntligen här i brett sortiment, alla utom Volvo har en på riktigt och kunskapen börjar sakta ta sig ner i folkdjupen.
Att bilarna är bättre och mer hållbara bilar är en sak. Att de kan provköras inomhus – inga jobbiga utsläpp – är en annan. Men när de kombineras med de solcellstak som andra aktörer visade upp blir eldriften dessutom löjligt mycket billigare än att köpa bensin eller diesel. Cirka 30 öre per mil. Därmed även mycket billigare än att köra på biodiesel eller biogas.
Nånting håller på att hända i det allmänna medvetandet. Publikrekord ropar arrangörerna och det kanske stämmer men en mässas poäng är att ringar sprids som på vatten från entusiaster och nyfikna till många många fler.
Två raggare står och beundrar en ombyggd P-1800. Ja, en sådan som ”Helgonet” körde omkring med i tv på 60-talet men det minns nog inte raggarna. Och jag ser i deras minspel att de inte riktigt vet hur de ska reagera, bilen är vacker och ren men var är brummet?
I en annan monter står en entusiast och bygger om en gammal Amazon till Tesla-standard.
I en tredje visar man hur alla gamla cyklar kan få eldrift med bara bytet av ett hjul.
Som solcellsnörd tittar jag förtjust på Gruppsols tegelfärgade panel som smälter lättare in på gamla tegeltak. Och Midsummers plåtpaneler som är som böjda vågor och ligger direkt på betongpannorna utan jobbiga montage är roliga. Chefen Sven Lindström säger skämtsamt att han siktar på Bromma-villorna. Det där lyxiga områdena där advokater alltid överklagar grannars försök att montera paneler. Men de här solcellerna som blir en del i själva det svarta taket kan man inte stoppa med juridik. Inte heller plåttaken som nu finns med inbyggda solceller.
Sakta svänger en oljetanker, det är sant, men när den väl tvingas vända är det enorma krafter som rör sig åt rätt håll.
Själv blir jag lättad över att transportbilarna äntligen är här. Nu finns det bra transportbilar för varor i flera storlekar och märken. Ingen som i dag sålt de där dieseldrivna transportbilarna som kör runt i städerna verkar vilja vara sist med en elektrifierad variant. Det är yrkesbilar som laddas över natten och sedan kan åka 30 mil under arbetsdagen. Ju mer de måste köra, desto billigare blir de jämfört med dagens budbilar.
Det går att göra politik av det här nu. Inte bara prata bidrag för inköp utan prata allvar om hela omställningen. Politiker kan förbjuda transporter utan eldrift i städerna rätt omgående, alternativen är framme för transportföretagen. Omställningstiden kan bli kort.
Och taxibilar ska självklart inte få köra runt med smutsiga utsläpp.
Hur fort kan det gå?
Varannan ny bil i Norge är i dag en elbil. Landet är fem år före Sverige. Men svenska tjänstebilar är den största nybilsförsäljningen och det finns nu ingen anledning för politiken att acceptera tjänstebilar som inte är riktiga elbilar.
Politiken ska styra där den gör mest nytta, privatpersoner har ofta inte råd med investeringen.
Men det företag som har råd med nya smutsiga tjänstebilar har självklart råd att köpa rena istället.
När jag vandrar runt montrarna är det som att se en hel bransch av gubbar som surmulet tvingats in på dansgolvet i folkparken. Förseningarna av eldrift är en skandal, bilföretagens lobbying har fungerat alltför länge. Tills de gjorde bort sig med avgasfusket. Sverige är ett av de länder som tvekat mest. Förra veckan avslöjades Volvos lobbying kring utsläppsreglerna som gjorde att regeringen höjde gränsvärdet för utsläpp i onödan.
Så vad kan bli bättre? En viktig kommande revolution är när vi får koppla elbilen till våra hus och ta ut elen när vi inte ska köra. En elbil används bara fem procent av tiden, precis som en fossilbil. Min elbil har så mycket batterier med solel att jag faktiskt kan försörja lägenheten i mer än 14 dagar och ändå enkelt köra iväg på jobb när det behövs. Det här finns redan (Nissan har systemet) men de flesta elbilsproducenter vägrar. Orsaken är att de hellre vill sälja separata batterier folk ska sätta i sina villor. Dyrt och onödigt när man redan har ett mycket större batteripack på uppfarten.
Det här kan politiken enkelt ordna genom att införa regler om att elbilar ska kunna exportera sin laddning i Sverige. All teknik finns klar. Men branschen måste pressas.
Elbilsmässan är en statusrapport mitt i en transportrevolution. Men det finns alltid anledning för de stora pengarna att streta emot. Ekonomiskt lever de på att vi förstör planeten.
ETC-tidningarna har förmodligen flest elbilsägare av alla medier. Över 19 procent laddar sina bilar varje dag. Men ännu roligare är att över 50 procent beslutat sig för att nästa bil blir en ren elbil.
Elbilspionjärerna vet i dag att det där var ett bra beslut man gjorde för sisådär fem år sen.
Men inte bara privat. Man började politiskt trampa den stig som nu börjar bli en bred väg.
Någon måste alltid börja och vi andra får tacka för hjälpen.