”Förhoppningsvis kan vi bidra med både information och samtidigt skänka lite lugn och tillförsikt”, säger Paul Morel, brand strategist på Vattenfall.
Klimatnarkos.
Allt är bra, slappna av.
Ej okej, menar bland andra granskaren Greenwashing i Sverige.
Det här är inte första gången.
Vattenfall kan vara det energibolag som producerat tidernas mest absurda greenwashing. 2009 uppmärksammade man EU:s klimatmöte i Poznan, Polen, med att låta allmänheten underteckna ett ”klimatmanifest”. 244 388 personer skrev på. Det här firade Vattenfall med att gjuta lika många gula figurer i ”miljövänligt material” som man sedan körde runt med lastbil mellan Stockholm, Bryssel, Hamburg, Berlin och Warszawa.
Miljövänligt material?
Plast.
Under högtidliga former överlämnades också signaturerna till FN.
Det handlar om en konsekvent strategi.
Att genom reklam, pr och samarbeten framställa sig som grönare än vad man i själva verket är.
Vattenfall är inte direkt buskablygt när man sammanfattar sitt kommunikativt manipulativa 00-tal på hemsidan. Historieskrivningen är att produktionen ”plötsligt” – egentligen: på grund av uppköp och investeringar – bestod till hälften av fossilt och att bolagets utsläpp av koldioxid ökade till att bli större än hela Sveriges. Trovärdigheten behövde räddas.
”En stor del av marknadsföringen… hade till uppgift att skapa ett varumärke som upplevdes som pålitligt och ansvarsfullt trots de nya förhållandena”, konstaterar Vattenfall.
Som grönt.
Trots massiva fossila utsläpp.
Själva definitionen av systematisk greenwashing.
Vattenfall är inte världens värsta energiföretag. De stora jättarna som Exxon och BP är monster, både vad gäller utsläpp och att kombinera grönt anslag med smutsig lobbyism och en låst plan att utvinna fossila fyndigheter till sista droppe.
Det är heller inte rättvist att påstå att Vattenfall inte skulle sträva mot omställning, för det gör man, tilltagande, av strikt affärsmässiga skäl och av försiktigt styrande impulser från politiken. Vattenfall har minskat utsläppen från 80-85 miljoner ton till 20-25.
Men samtidigt ska du ställa andra krav på Vattenfall än på säg, Lundin Energy (som i veckan bluffade med att man börjat utvinna ”klimatneutral” olja).
Varför?
Vattenfall är ett statligt bolag.
Vattenfall tillhör dig.
Varje investering blir din investering.
Så även när Vattenfall satsar miljoner på att prångla ut en klimatpassiviserande podd via Spotify och via betalda samarbeten med influencers.
Javisst, tungviktarna har anlitats.
Men smakar det så kostar det.
Alex Schulman hyllar Greta Thunberg för att vara ”en avgörande röst i den mest akuta frågan jorden någonsin stått inför”.
Alex Schulman säljer sig och sina 181 300 följare till Vattenfall.