Det är klart man vill flyga. Tanken slår mig när jag läser om att Trafikverkets finansierar små linjer som på tre år kostar över en miljard kronor att hålla igång. De där flygplatserna som aldrig kan bli kommersiella då städerna de knyter samman är för små. Och som dessutom förlorat nära hälften av resandet då pandemin skapade nya vanor och gjorde glesbygdens affärer till en fråga om fler digitala möten, inte fler flygresor.
Men ändå är det 135 000 resor som görs på de statligt helfinansierade linjerna. Det kostar några tusen kronor per resa av skattebetalarnas pengar och det är ärligt talat inte mycket att bråka om.
Det man kan bråka om är däremot det flygande som samma tidning – Dagens Nyheter – avslöjade dagarna innan, där rikas privatplan flyger från Bromma ner till Rivieran eller storstäderna i ett ständigt pendlande i nöjes- och konsumtionshysteri. Att de rika bjuder in kompisar som fripassagerare för att det är pinsamt att flyga alldeles själv ner är väl en sak, att de flyger privatjet överhuvudtaget är däremot ett moraliskt sammanbrott.
Det är genant och vansinnigt att i en klimatkris belasta planeten med ytterligare 5 000 ton vilket Elon Musks privatflygande gör varje år. Än löjligare blir privatflyget eftersom de flyger så kort, resor på under 50 mil är vanliga, det handlar om kanske två timmars sparad tid genom att flyga istället för att åka tåg eller bil.
Oxfam påpekar att det bara är 0,003 procent av jordens befolkning som flyger i dessa privatjet.
Men, det är klart man vill flyga.
Privatjet borde såklart förbjudas men det kommer aldrig att ske så länge det är de riktigt rika som flyger privat.
Det finns ingen politik nånstans på jorden som begränsar de riktigt rika.
Men vad kan en klimatrörelse göra då?
Visst kan man hindra planen att lyfta med olika aktioner, men utan politisk vilja kommer det troligen bara bli en ny mediaskandal där rörelsen anklagas för att en av privatjetens ägares hund inte fick flygas till rätt vård i tid på grund av protesterna.
Det blir som när klimataktivister gjorde pyspunka på dieseldrivna suv-bilar i rika områden av städerna, det blev knappast cyklande rikisar av de aktionerna.
En annan tanke är förstås att försöka vädja till människors moral. Känslan av rättvisa. Man kan tro att om man bara tillräckligt övertygande förklarar klimatmässiga fakta för en rik ägare av privatflyg så skulle denna skämmas och för att inte riskera offentlig skam i vänkretsen sluta med lyxflygandet.
Problemet är förstås att det sociala tricket bara fungerar om vännerna hen har håller med klimatvetenskapen.
Och det är där den stora och sällan diskuterade klimatförstörelsen gömmer sig.
Om man får det sämre genom att förstå klimatvetenskapen så kommer man inte acceptera den. Det är inte en slump att Donald Trump nu vill anställa vetenskapsmän som kan berätta för USA:s befolkning att det inte finns någon klimatkris. Även de rika förstörarna vill höra att de gör rätt när de ökar sina utsläpp.
Det räcker inte med att kunna visa hur jorden förstörs med stormar, värmeböljor, smältande glaciärer, nya matkriser och svält. Det fungerar inte att visa hur oljeutvinning och gasutvinning leder till nya krig när den marknaden utmanas. Det hjälper inte att visa hur mycket mikroplaster våra barn redan fått i sig i detta fossila produktionssystem.
Det enda som fungerar är om vi berättar hur vi får det bättre och att vi – minst lika viktigt – faktiskt gör livet bättre också.
Bara om mat blir billigare, energin renare och nästan gratis, trafiken enklare och snabbare och flygandet rent, bara då kommer det sociala trycket för att rädda oss vinna.
Det är de positiva, enkla lösningarna som gör att klimatkrisen stoppas, inte hoten, rädslan eller ångesten.
Det där trycket som gör det självklart att man inte kan flyga i privatjet för att njuta en lyxmiddag långt bort.
Det är de positiva, enkla lösningarna som gör att klimatkrisen stoppas, inte hoten, rädslan eller ångesten. De som har makten över pengar och investeringar tror inte att det behövs. De är övertygade om att klimathotet är överdrivet eller att någon annan kommer lösa det.
Att de har fel betyder inget då deras sociala omgivning håller med.
Så hur gör vi?
Trafikverket bör nog hålla flygplatserna öppna i väntan på nya renare flyg. Hela Sverige ska leva. Men staten kan också gå före genom att beställa luftskepp som flyger de där 50 milen utan problem, fast lite långsammare. Då kan även statsministern få flyga de nära 20 milen till Almedalen i Visby i en bekväm farkost som inte förstör för någon.
Flyget botas genom att något bättre tillförs.
Precis som fossilbilen dör nu när elbilen blir billigare och bättre.
Och vem vill bo i ett gipssjukt betonghus när trähusen är så mycket bättre?
Det enda som fungerar är att göra saker roligare, klokare, bättre, renare och billigare.
De som säger tvärtom, att världen vaknar när eländet blir synligt, får börja med att förklara hur vi kan leva i en värld med all denna fattigdom och ändå inte agera.