De törstiga SUV:arna var de enda som ökade sina utsläpp under förra året, enligt Internationella Energiorganet (IEA). Trenden startade i början av 10-talet – ett decennium senare har utsläppen från världens SUV:ar näst intill trefaldigats. Avgaserna från de stora bilarna, som förbrukar mellan 20 och 30 procent mer energi än en vanlig bil, är nu jämförbara med hela sjöfartens klimatpåverkan.
Och svängningen har gått fort. För tio år sedan fanns knappt 50 miljoner stadsjeepar runt om i världen – nu är antalet över 280 miljoner. I alla världsdelar växer intresset för de abnormt stora bilarna. Bara i EU är nära hälften av alla nysålda bilar SUV:ar.
Hur ser det då ut i Sverige? Enligt en granskning av SVT Nyheter förra året fördubblades andelen bilar som vägde över två ton mellan 2010 och 2018. Dessa bjässar till fordon har blivit en statusmarkör. Medelsvenssons i var och varannan välbärgad förort verkar plötsligt behöva fyrhjulsdrivna jättefordon, trots att oskottat snöoväder och djupfårade skogsvägar knappast tillhör vanligheterna i Bromma.
Samtidigt lurar bilindustrin oss att tro att de minskar sin klimatpåverkan genom satsningar på elbilar och hybrider. Men sanningen är att elbilarna blir totalt överkörda av SUV:arnas framfart. IEA:s data visar nämligen också att SUV:arnas växande klimatpåverkan äter upp alla utsläppsminskningar inom bilsektorn.
Inte ens hybrid-SUV:arna är bra för klimatet. Ett stort och tungt fordon är alltid sämre än en litet, oavsett om drivmedlet är el, biogas, bensin eller diesel. Hybriderna upprätthåller dessutom oljeberoendet, oavsett storlek.
Det senaste exemplet på bilindustrins skumraskmetoder för SUV-hybrider är Naturskyddsföreningens granskning av hittills okända, orenade och oreglerade utsläpp från vanliga bilvärmare. Avslöjandet visar bland annat att flertalet av Volvos populära hybrider i praktiken släpper ut mer koldioxid än vad de skärpta gränserna för miljöbilar i bonus-malus-systemet tillåter.
Det är inte bara hos Volvo som efterfrågan på stadsjeepar slår i taket. Även hos Volkswagen växer försäljningen av bilsorten lavinartat. Nyligen blev det känt att Volkswagen tvingas böta 100 miljoner euro för att inte ha inte sänkt sina utsläpp i linje med EU:s klimatmål. Det kan låta som en astronomisk summa. Men för världens största biltillverkare – som väntas gå med 10 miljarder euro i vinst 2020 – är böterna småpotatis.
Volkswagen erkänner till och med att de redan på förhand förberett en ”bötesfond”. Det säger en hel del. Trots att bilindustrin har alla ekonomiska möjligheter i världen att snabbt slopa de bränsleslukande stadsjeeparna fortsätter de på samma lukrativa, miljöförstörande bana som förut. Det är bara att betala böterna, lansera en döva-samvetet-elbil och sedan fortsätta kränga jättebilar som om inget hade hänt.
Med sådana fula metoder fortsätter den här mångmiljardindustrin underblåsa myten om ett hållbart bilsamhälle. Sanningen är att ett samhälle som fokuserar på bilar, särskilt i tvåtonsklassen, aldrig kan vara klimatsmart.
I Frankrike har man infört en särskild beskattning för tyngre bilar. Sverige borde göra detsamma. Vi vet mycket väl att persontransporterna är en av de absolut största knäckfrågorna i världens – och Sveriges – miljöarbete. Då kan vi inte tillåta att den (bokstavligen) största boven i dramat fortsätter ånga på.