Ja, vi skulle kunna argumentera för att det här systemet ger dig mer anpassade annonser, som mer linjerar med dina intressen och vad du tidigare har sökt efter på andra sajter.
Ja, vi skulle kunna hålla låda om att det är affärsmässigt klokt för Dagens ETC att på Facebook, med riktade säljbudskap, kunna fråga den som läst en artikel hos oss om den inte ska börja prenumerera.
Men till sist handlar det om övervakning, om att Dagens ETC delar din data med några av världens mest aggressiva, destruktiva företag. Techjättarna. Sådana som Google och Facebook.
Vi har kort sagt fått nog.
Vi vill inte vara en del av det här.
Vi vill absolut inte tvinga dig som läser någon av ETC-tidningarna digitalt att sugas upp av den här marknaden, där allt går ut på att identifiera dig som en kund, för att därefter sälja dig vidare i en evig kedja.
Jag tror tyvärr att alldeles för få har förstått hur Facebook och andra aktörer sveper som en underström genom vår demokrati och gröper lite, lite mer för varje år som går.
Därför är det viktigt att bli konkret.
Dagens ETC använder Facebook. Det kommer vi att fortsätta göra. Det är en kompromiss. Vi kommer att dela våra artiklar via företaget, vi kommer också att betala för att ge dem extra spridning och för att annonsera. Samtidigt är vår uttalade ambition att göra oss mindre kommersiellt beroende. Idag kommer ungefär en tredjedel av vår trafik från Facebook, för några år sedan var det snarare två tredjedelar.
Men från och med nu händer något avgörande.
På vår sajt finns idag en kodsträng från Facebook. Ökänt barn har många namn. Tracker, pixel. Vad den gör är att vi kan följa den som besöker oss vidare till Facebook. ”Hej, du läste min ledare, vill du prenumerera?” Men vad den också gör är att dela all information med Facebook, som sedan kan använda den för att optimera sin affär. Det betyder att du – dina digitala avtryck – blir en vara, tillgänglig för alla som vill betala priset som Facebook begär.
Så här kan vi inte ha det längre.
Pixeln ska bort.
Kommer det att påverka vår försäljning negativt?
Sannolikt.
Men jag ser det som en hygienfaktor.
Ska vi granska techjättarna – det ska vi, mer fokuserat än tidigare, med start idag – måste vi dra en första gräns för oss själva. Det här arbetet leds av Anton Borgström, journalist och ansvarig för ETC-företagens digitala utveckling.
Facebooks spårare är en början.
Med vår nya sajt som kommer inom kort försvinner även Googles spårare. Dessutom ser vi över detta med cookies på ett genomgripande sätt. Vi vill inte ha det. Vi vill inte att läsare ska mötas av en förfrågan att ge upp sitt privatliv.
Det här betyder att vi börjar från noll.
Egentligen med en fråga.
Vad vill vi ha för roll i den nya marknad som techjättarna skapar?
Jag tycker att det finns en uppenbar parallell till ett beslut vi tog häromåret, att bannlysa alla fossila annonser. För trovärdighetens skull. För att vi inte vill vara den sortens dagstidning som stämplar sig grön för att sedan ändå kamma hem miljoner från just den verksamhet vi berättar är farlig och ohållbar.
Vi tar ett första steg nu.
Vi kommer att ta fler.
Allt annat är egentligen otänkbart.
Det behövs liksom inte fler bevis nu för att techjättarna är skadliga, omstörtande.
Krypandet för auktoritära regimer.
Opportunismen i hanteringen av Donald Trumps rabiata, radikaliserande flöde.
Möjliggörandet av kraftiga manipulationer runt val.
Den ständigt öppna slussen för destruktiva lögner.
Skenheligheten när man hävdar yttrandefrihet men egentligen avser marknadsandelar.
Passiviteten inför allt detta kvävande hat.
I dagens tidning bör du läsa intervjun med Sophie Zhang, visselblåsaren som vittnar om hur Facebook i land efter land förstör demokratin genom att upplåta plattformen till regimer som manipulerar och förtrycker medborgare. Gång på gång larmade hon, alltmer desperat. Ledningen lyssnade inte. De gav henne sparken.
”Jag vet att jag har blod på mina händer”, säger hon.
Det du möter i artikeln är inte ondska, det är en intern byråkrati som försöker kombinera viljan att bli världens största företag med att redan vara världens största publicist, ansvarig gentemot miljarder människor. En mängd specialister och avdelningar flimrar förbi. Integritetschefer. Hotutvärdare. Påverkansanalytiker. Men de rider ett monster. Kontrollmekanismerna är otillräckliga. Som att stressade anställda sitter med Googles översättare för att i realtid försöka förstå vad regimen i Azerbajdzjan sysslar med.
Det finns ett tydligt mönster.
Facebook reagerar först när skadan är skedd, när medierna avslöjat bristerna.
Det gäller även för andra techbolag.
Hur kommer Facebook som plattform att påverka valet 2022?
Att vi ens behöver diskutera den risken.
Vem är mäktigast i världen?
Joe Biden, Xi Jinping, Vladimir Putin?
Eller är det en numera sanslöst förmögen nörd som köper sig en skyddad tillvaro på Hawaii – och smörjer in sig med horribla mängder solkräm – alltid stumt upprepande att hans bolag skyddar användarnas integritet, när hans bolag i själva verket dagligen drar in miljardbelopp (2020) på att kränka användarnas integritet?
Att den frågan ens har blivit rimlig.
Det säger allt.
Ett löfte från oss till dig:
• Dagens ETC ska rikta journalistisk kraft mot att granska bolagens verksamhet – och hur deras algoritmer och affärsmodeller skär rakt in i allas våra liv.
• Dagens ETC ska börja klippa banden.