Fördubbling.
Branschen växer.
”Att prova privatjet är som första silen heroin. Du blir hooked direkt”, säger Johan Emmoth som är vd på uthyraren Grafair.
Hur tänker ni!? vill man vråla så att det studsar genom kabinerna med stoppade lädersäten.
Och varför landar era plan i skatteparadis? vill man fråga dynastierna Wallenberg och Wallenius.
351 varv runt jorden.
56 000 ton koldioxid.
30–40 procent av flygningarna sker utan passagerare.
Vanligaste rutten är att flyga mellan Stockholm och Göteborg.
För den genuint oglamourösa upplevelsen betalar de alltså nästan 100 000 kronor.
Inte friskt.
Men något att komma ihåg när företagsledarna nästa gång berättar att nu ska verksamheten minsann bli hållbar.
Igår granskade vi specifikt norske hotellmagnaten Petter Stordalen som flyger mest privatjet i hela Norden, samtidigt som han hyllar Greta Thunberg och erbjuder sina kunder vegetariska burgare.
3 300 ton koldioxid.
Om alla i Sverige skulle leva som han, blir det 33 miljarder ton koldioxid, alltså 660 gånger mer än vad hela landet släpper ut på ett år, eller ungefär lika mycket som planetens totala utsläpp.
”Är det moraliskt försvarbart att flyga privatflyg när vi redan nu ser hur klimatförändringarna dödar människor?” säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet.
Det är en mycket retorisk fråga.
Men inget avskräcker en glad gutt.
”Det är bättre med dubbelmoral än ingen moral”, filosoferade Stordalen då han var gäst hos Skavlan (den självrättfärdigande lyckokakan öppnar vi i den video som Dagens ETC producerat om hans kroniska missbruk av luftrummet).
Miljardärernas kultur är maximal narcissism som leder till maximal förstörelse.
”De superrika ser sig själva som superviktiga”, säger Gössling.
Så är det.
Tyvärr måste du betala för deras superviktiga flygningar till drinkbordet på Ibiza.
En liter flygbränsle kostar ungefär hälften av en liter bensin för att det ena beskattas medan det andra är undantaget, enligt en antikverad överenskommelse som hade avskaffats för länge sedan om politiken inte låtit lobbyister styra och ställa.
Vi subventionerar varje resa med 30 000 kronor.
Vi subventionerar också flygplatserna.
Vi subventionerar också undantaget för små flygplan.
Jag vill inte.
Jag blir äcklad.
Det finns nog olika sätt att reagera på den här granskningen. Man kan lyfta den rätt in i debatten om att det är klasshat att förvägra en sliten uska sin vecka under palmerna, och alla som inte håller med om denna mänskliga rättighet är osympatiska, bortskämda brackor. Titta på miljardärerna! Man kan också tänka att om alla ska få unna sig på bekostnad av vår gemensamma framtid, är risken stor att den som har enorma tillgångar kommer att unna sig därefter. Man kan också pedagogiskt rita en pyramid och placera ut sådana som Stordalen just vid spetsen, men sedan kommer alla vi andra svenskar bara strax därunder, vi befinner oss högt över den stora massan som aldrig någonsin har flugit.
Jag är trött på debatten. Handlar den ens om klimatkrisen längre. Eller mest om att söka gynnsamma positioner inför en valrörelse där det nya gröna är se bekymrad ut vid pump och att anklaga det gröna engagemanget för att vara medelklassens lilla autoerotik.
Jag står över det skådespelet.
Jag vill ju bara bulta fast deras privatjets – och egoism – i närmaste landningsbana.
Hur får vi slut på det här vansinnet?
Självklart ska flygbränsle beskattas.
Självklart kan vi laborera med ekonomiska piskor.
Men miljardärerna kommer inte att sluta flyga solo mellan svenska städer för att det blir marginellt dyrare. Den som betalar 90 000 kronor betalar lika gärna 180 000. Ja, det är marginellt för den som har nio nollor eller tio eller elva i sin förmögenhet – och dessutom ändå låter kunder och investerare stå för notan.
Kanske går det ändå en smärtgräns någonstans.
Kanske.
Magiska punkten som får Wallenbergarna att storögda, ängsliga sätta sig i första klass på X2000.
Men vi har definitivt inte tid att leta efter den.
Det behöver inte vara svårt.
Reguljärt ska inte flyga mellan Göteborg och Stockholm.
Privatjets ska inte flyga inhemskt överhuvudtaget, någonsin.
Förbjud.
Förbjud direkt.
Sveriges rika får brösta upp sig mot varandra på annat sätt, där ett minimikrav måste vara att deras inbördes hackordning och infantila statusmarkörer lämnar oss andra utan skada.