Tänk om utspelet om avgiftsfri kollektivtrafik faktiskt kan vara början på en svängning hos Socialdemokraterna.
Dagens ETC visade bara för en månad sedan hur nolltaxa kan bli verklighet i Sveriges tre största städer. Vi räknade med en enkel modell ut vad det skulle kosta om kollektivtrafiken finansieras helt med landstingsskatten. Resultat: avgiftsfri kollektivtrafik, så kallad nolltaxa, skulle bli billigare för i princip alla oavsett inkomst som köper ett månadskort per månad.
Skåningar tjänar allra mest på en skattefinansiering. I Skåne län skulle det krävas 1,45 kronor i höjd landstingsskatt. Det innebär att en person med 25 000 kronor i månadslön får en höjd skatt på 270 kronor i månaden. Ett månadskort i Malmö kostar 795 kr (Jojo-kort 4–6 zoner), i hela länet 1195 kronor.
I Stockholms län skulle det krävas en höjning av landstingsskatten med 1,88 kronor vilket motsvarar 349 kronor för en medelinkomsttagare.
Så vad väntar politikerna på?
Leif Pagrotsky har i alla fall masat sig ur startblocken. Han skriver på DN Debatt:
”Kollektivtrafik är lika självklart nödvändig för en storstad som hiss är i höghus. Jag har aldrig sett särskilda avgifter med spärrar, vakter och kontrollanter för hissar utan deras kostnader tas ut smidigt på hyran för alla i huset, även av de i bottenvåningen eller de som använder trappan. Den som föreslår något annat skulle bli utskrattad. Så borde det vara också i Stockholm.”
Smidigast vore att lägga hela driftskostnaden på skatten, konstaterar Pagrotsky, men han anser att den metoden är ”politiskt mindre framkomlig”, så han föreslår istället:
- en arbetsgivaravgift på 0,75 procent av lönen
- en skatt på fyra procent på hyran på kommersiella lokaler innanför tullarna
- en höjning av landstingsskatten på 50 öre
Tänk om det här faktiskt kan vara början på en svängning hos Socialdemokraterna. Då skulle vi äntligen på allvar komma vidare i diskussionen om hur vi gemensamt bygger och underhåller en kollektivtrafik för framtiden.