Det finns i margarin, gifflar, potatismos, stearin, nudlar, barnmat, och i all typ av godis från Nutella till Lindt-praliner. Trots att palmoljan varit på agendan i åratal kom ändå – nästan fascinerande – julens ”nyhet” att hälften av de pepparkakor som säljs i Sverige inför jul innehåller palmolja.
Så, vad händer? Har butikerna och matproducenterna fortsatt strunta i hållbarhet och konsumentintresse, eller har palmoljan helt plötsligt blivit hållbar? Det är iallafall inte det senare, vilket gör att det orimliga ansvaret att granska innehållsförteckningen fortfarande ligger på oss konsumenter.
Det är viktigt att veta att den ”certifierade” palmoljan dras med samma problem som den icke-certifierade. Tidningen Sveriges Natur vittnade förra året om att certifierad palmolja kan ha odlats på skövlade områden som varit skyddad skog och naturreservat. En rapport visade att de som har anslutit sig till certifieringen RSPO i stort sett skövlar lika mycket, har lika dåliga villkor för arbetarna och bidrar till samma dramatiska minskning av utrotningshotade djurarter som de företag som inte är medlemmar. Skillnaden är att de som är certifierade kan ta ut mer pengar för produkten.
Cloetta, Felix, Sia Glass, Göteborgs kex, Kalles, OLW och Abba har däremot alla beslutat att fasa ut palmoljan.
Det är positivt, för det finns en poäng i att bojkotta palmolja. Speciellt då inte ens de ekologiska certifieringarna garanterar att det inte skett avskogning. Det är bara en enda märkning som gör det – KRAV-märkningen, som också kräver hänsyn till människor. Om du ser KRAV-märkt palmolja är det alltså fritt fram att köpa. För palmoljan i sig är inte dålig, snarare tvärtom. Den är mångsidig och mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Dessutom kräver den mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter. Problemen är den hänsynslösa produktionen i länder som varken har tillräckligt skydd för miljö eller mänskliga rättigheter.
Det största problemet är naturligtvis butikernas och producenternas generellt slappa hållning till miljö, klimat och mänskliga rättigheter. Ibland kan man höra att bojkott inte är rätt väg att gå, vilket mer troligt är ett branschargument för att kunna fortsätta som vanligt.
För bojkott får saker att hända. Konsumentmedvetandet har faktiskt lett till att palmoljan i butikerna minskat årligen sedan 2008. Nu gäller det däremot också att hålla utkik vid bränslepumpen, då efterfrågan efter ”hållbart” biobränsle gjort att importen av palmolja i EU ändå har ökat med 60 procent det senaste decenniet. Det förstnämnda är bevis på att konsumentmakt funkar, det andra på att branschers ansvarstagande fortsätter vara otillräckligt. Det betyder att det behövs ännu mer tryck från alla oss – mot butiker, politiker och producenter. Både under julhandeln och efter.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.