Sverige framställer sig gärna som ett grönt föregångsland i alla möjliga sammanhang. Ibland är det rätt, ibland är det bara pinsamt. Som när debatten ögonblickligen svänger när tyska författningsdomstolen beslutar att det är fullt rimligt att inrätta lokala miljözoner som utestänger dieselbilar. Nu går regeringen plötsligt på offensiven.
Det borde ha skett tidigare. Dessutom borde man ha använt sin långa betänketid till att konstruera ett förslag som säkrar både miljö och människors hälsa, samtidigt som privatpersoner inte drabbas av en plötslig ekonomisk kalldusch när deras dieselbilar bedöms vara omöjliga att framföra i stadsmiljö.
Annars riskerar ett förslag om miljözoner att bli en papperstiger. Det har inte våra lungor riktigt råd med. Inte heller klimatet, för den delen, som snarast behöver en omställning av den fossila fordonsparken.
Vilken lokalpolitiker – utanför Miljöpartiet – skulle under ett valår driva kampanj som tvingar väljare att ställa sina bilar och därmed förlora hundratusentals kronor?
Inte så värst många.
Verkligheten är att det finns fler än en miljon bilar i Sverige som påverkas om Sverige följer Tyskland och möjliggör förbud mot dieselbilar i klasserna 1–5. Ett pedagogiskt problem är att vissa bilar i klass 5 idag är miljöklassade och således åtnjuter fem års skattefrihet.
Politiken riskerar en uppenbar förtroendekris.
Men det finns flera möjliga lösningar.
Den försiktiga är att låna modellen som tyska regeringen presenterat, alltså den som författningsdomstolen nu gjort inaktuell: bilföretagen skulle återkalla bilar i Euro 5 och uppdatera dem till Euro 6.
Sedan finns den amerikanska modellen: bilföretagen har fuskat med mätningar – nästan alla dieslar har höga eller extremt höga utsläpp i trafik – därför ska de båda betala böter och erbjuda konsumenter att deras bilar återköps till marknadspris.
Sverige bör titta mer mot USA och därefter tillsammans med andra EU-stater gemensamt ställa krav på bilföretagen. Köp tillbaka bilarna i klass 5 enligt en förhandlad ersättningsmodell. En regering som vill passa på att göra en betydande insats för klimatet bör då parallellt erbjuda hela denna grupp bilägare ett billigt och enkelt alternativ för att direkt ställa om till elbil, snarare än att byta ut diesel mot bensin. Det betyder subventioner.
Målsättningen bör vara minimalt glapp, vad gäller konsument, mellan ersättning för återköp och kostad för elbil.
Kombineras detta med kraftfulla investeringar i infrastruktur för elbilar, kan bilföretagens bluff vändas till något väldigt positivt för Sverige – även för alla bilägare som nu oroar sig för vad som ska hända med deras dieselbilar.
Det är inte de som ska behöva ta den ekonomiska smällen.