– Vi har, i väldigt många år, haft en liten skattgömma i en källare i Malmö, som består av ett stort antal inspelningar som vi gjorde mellan åren 1999 till 2001. De är själva utgångspunkten för att vi gör den här filmen. Under flera år nu har vi gjort våra egna filmer, men då och då har man hört ljud från den här källaren ... Då är det banden som har ropat efter oss, säger Magnus Gertten.
Fredrik Gertten berättar att de länge har vetat att det här är en film som de måste göra vid något tillfälle, men att de under många år varit mer intresserade av sina egna projekt. Det ändrades dock när de började digitalisera det material de hade.
– Vi upptäckte att vi hade mycket mer och mycket mer intressant material än vad vi mindes. Vi kom på att vi hade ett väldigt starkt material om den unge Zlatan Ibrahimovic, att det måste vara vårt fokus. Vi kan inte göra en film om hela hans karriär, men det här kan vi göra bättre än någon annan – vi har bättre material än någon annan.
”Fantastisk karaktär”
Resultatet är en dokumentärfilm om Zlatan Ibrahimovic innan han blev den superstjärna han är idag, och trots att bröderna Gertten är trötta lyser de upp när Zlatan Ibrahimovic kommer på tal.
– Man kan säga att filmen skildrar en period där han har någon slags öppenhet, där han inte har cementerat sin relation till media – alltså att han talar via en app – utan där han är en ung kille som med viss reservation, men med stor nyfikenhet, möter frågor från journalister och tycker att det är lite kul att det hänger några filmare efter honom, säger Magnus Gertten.
– På den tiden ville vi inte göra en film om världens största fotbollsstjärna. Vi letade efter en intressant människa att skildra och Zlatan Ibrahimovic var då en fantastisk dokumentärfilmskaraktär. Han har någonting som går genom rutan. Han har en egen ton och ett språk som inte är förgiftat av generationer andra fotbollsspelares språk och som gjorde att man direkt blev nyfiken på honom, kär i honom, provocerad av honom... Han väcker väldigt mycket känslor och det gjorde han väldigt tidigt, tillägger Fredrik Gertten.
Dokumentär om en människa
Idag är Zlatan Ibrahimovic utmejslad i sten, säger Magnus Gertten – det går inte längre att röra honom. Trots det dör inte nyfikenheten.
– Jag vet inte hur mycket Aftonbladet skriver om Zlatan Ibrahimovic, men vi läser om honom hela tiden. Ändå finns det någonting gåtfullt över honom – vi vet inte allt och vi är fortfarande så nyfikna. Jag vill inte veta ett dugg om vad Lionel Messi tycker och tänker och vad han gör, men Zlatan Ibrahimovic vill jag veta mer om hela tiden.
Men Den unge Zlatan är ingen vanlig sportdokumentär – snarare ett försök att komma nära en människa som har väckt känslor bland de flesta som känner till honom. Filmen handlar om styrka, svaghet, psykologi och politik mer än den handlar om vackra fotbollsmål.
– Vi ville inte göra en sportdokumentär, vi ville göra en dokumentär om en människa. Fast det är klart, den här människan lever i en sportvärld så det blir ändå en sportdokumentär på något plan. Men vi går in i det på ett annat sätt, och vi är politiskt och socialt intresserade. Vårt politiska fokus finns ju där också någonstans, säger Fredrik Gertten.
– Möjligheten att göra den emotionella berättelsen har varit viktig för oss. Vi ville också skapa en stor berättelse med många lager, inklusive politiska lager, hur det är att komma från där han kommer från och hur man blir betraktad. I en scen från Holland liknar en sportkolumnist Zlatan Ibrahimovic vid en ”second class immigrant” och säger att Holland är fullt. Det är också någonting som ringar in i hur Sverige är idag, säger Magnus Gertten.
Klassanalys viktigt instrument
Zlatan Ibrahimovic kommer in från ett underläge, ”han slår underifrån”, tycker Magnus och Fredrik Gertten – och det bidrar till hans dragningskraft.
– Det är också en del av att han har det jobbigt med medier. Medierna är liksom etablissemanget, och Zlatan Ibrahimovic är anti-etablissemang. Han är schysst mot och identifierar sig med människor som inte har makt, speciellt barn, det är han extremt konsekvent i. Jag tänker mig att det har att göra med att han är på deras sida känslomässigt, säger Fredrik Gertten.
Fredrik och Magnus Gertten har gjort många dokumentärfilmer, både tillsammans och var för sig. Magnus säger att han tror att nyckeln till att de båda har valt det yrket ligger i ett outsiderperspektiv – ett sätt att undersöka världen genom att ställa sig utanför centret av det som händer. Fredrik Gertten betonar underifrånperspektivet som någonting av det viktigaste i hans arbete, och ilskan som motor.
– I grunden finns också ett väldigt socialt och politiskt engagemang samt ett klassperspektiv. Jag tror att klassanalys och solidaritet är viktiga instrument att ha när man ska göra film, även om Zlatan Ibrahimovic. Det är inte nödvändigtvis överordnat i själva berättelsen, men det ligger i vår grundsyn.