Videoklippet på en sjungande Susan Boyle ensam på en scen ses över 100 miljoner gånger. Medier världen över kallar det Youtube-fenomen. Och det är det ju. För när Susan Boyle slår igenom är året 2009 och inget klipp är lika populärt. Det näst mest sedda, ett klipp där en pojke blir alldeles snurrig och förvirrad efter att ha blivit bedövad hos tandläkaren, har bara en tredjedel så många visningar.
Men sedan dess har en hel del hänt. För en sida med över en miljard användare varje månad, är 100 miljoner tittare inte längre särskilt mycket. I alla fall inte unikt. Men Youtubes utveckling de senaste åren handlar inte bara om att antalet användare har ökat. Även innehållet har förändrats.
”Har blivit enormt”
Youtube är numer så brett och stort att det knappt går att prata om. Det menar i alla fall sociala medier-experten Emanuel Karlsten.
– Att sammanfatta Youtube är nästan som att försöka sammanfatta internet. Youtube har blivit enormt. Men det går kanske att se två olika riktningar i alla fall, säger han.
Han syftar dels på det som många nog fortfarande förknippar med Youtube – knäppa eller udda klipp som snabbt blir virala succéer – och dels på det som blir allt större – kanalerna och de återkommande programmen.
– Det tittandet är inte alls lika godtyckligt, utan nästan tablålagt. Som tittare kanske jag prenumererar på en kanal och vet att samma tid varje vecka kommer ett nytt klipp upp. Sen kan innehållet vara allt från dagboksvideo till ambitiösa sketcher eller gamingfilm, säger han.
Pewdiepie följs av 25 miljoner
Gamingfilm? Om någon har missat det finns det inget större på Youtube just nu. Om 2009 års fenomen heter Susan Boyle, så heter årets Pewdiepie. Felix Kjellberg, som är hans riktiga namn, har gjort sig känd genom sina filmer där han spelar skräck- eller actionspel. Med 25 miljoner prenumeranter är han störst av alla.
Fredrik Strage, som 2008 fick Stora journalistpriset som årets förnyare för sin Youtube-journalistik, tycker att Youtubes utveckling både är bra och dålig.
– Jag fattar verkligen ingenting av Pewdiepie, jag är helt lost, men det gör mig också lite glad. Jag gillar att saker som jag inte alls begriper blir enorma. Inget av de etablerade medierna hade någonsin visat en film där någon spelar tv-spel. Det är det som är fascinerande med Youtube, att det å ena sidan uppstår något helt nytt som gör dig förvirrad, förbluffad och förtjusad, och att det å andra sidan går att hitta ett 20 år gammalt klipp med PJ Harvey och Björk som spelar Satisfaction ihop, säger han.
Men Fredrik Strages förälskelse i Youtube har ändå lagt sig. Google köpte upp Youtube 2006 och Fredrik Strage tycker att det börjar märkas allt mer. Han gillar inte kommersialiseringen.
– Nu är det reklam i en helt annan utsträckning, som du inte kommer undan. Youtubes lite revolutionära känsla har försvunnit. Dessutom har skiv- och filmbolagens advokater blivit mer ambitiösa. Du kan inte längre räkna med att allt finns, säger han.
Men fortfarande är det få av dem som bidrar till Youtubes innehåll som kan försörja sig på sina filmer. Förra året tog dock det svenska företaget Splay ett steg i den riktningen. Splay fungerar som ett nätverk för andra kanaler. Här samlas några av de mest populära Youtube-profilerna i Sverige, till exempel 20-åriga Clara Henry, humorgruppen Random Making Movies, videobloggaren Keyyo, och komikern och sångaren Daniel Norberg.
Profiler som Vigor Sörman, grundaren av Splay, är övertygad om är en del av framtiden.
– Många av dessa som är stora på Youtube i Sverige producerar innehåll som får fler tittare än vad Kanal 5 och TV3 har. Det är rätt häftigt. Vi har över 20 miljoner visningar i månaden, och 3,8 miljoner prenumeranter. Det har verkligen blivit jättestort, säger Vigor Sörman.
”Börjar få lite volym”
Han har tidigare själv varit en del av den traditionella tv-världen, men valde att lämna den.
– Jag kunde se för varje säsong hur de program vi gjorde tappade tittare, och började fundera över vart tittarna tar vägen. Jag insåg att de ju fanns på Youtube, att det finns massor av svenska killar och tjejer som sitter i sina tonårsrum och gör program som är mer populära än tv.
I morgon arrangerar Splay Sveriges första Youtube-gala. Publiken har fått rösta fram de nominerade och bland dem dominerar just de unga kreatörerna, som har börjat eller fortfarande utgår från sitt eget tonårsrum. Vigor Sörman säger att galan är till för att hylla alla de unga som lägger ner hundratals timmar på att skapa innehåll.
Emanuel Karlsten ser galan som ett tecken på Youtubes förvandling.
– Det visar att Youtube börjar få lite volym, även ekonomisk. Nu kan en aktör som Splay sätta Youtube-kanalerna på kartan som verkliga aktörer, och kanske kan också de traditionella medierna förstå storheten.