– Om man lyssnar på texten så har det mörka i låten alltid funnits där. Barbie är dockan du gör vad du vill med. Det är ingen trevlig fantasivärld som Barbie befinner sig i. Under den perfekta ytan döljer sig patriarkala strukturer, orimliga kroppsideal och dubbelmoral, säger Jenny Nilsson, sångerska i bandet.
Lekte fram versionen
Nya versionen av låten släpptes för ett par dagar sedan, och kommer så småningom att finnas med även på den fullängdsskiva som kommer i januari. Att Cure-a-phobia nu har gett sig på just ”Barbie girl” berodde på att Jenny Nilsson började leka med låten.
– Jag tror att det startade med att jag satt vid pianot, när jag hörde hur min pappa började sjunga på den i köket. Jag började spela låten och ändra på en del i den, säger Jenny Nilsson.
Den nya versionen av ”Barbie girl” har fått taktarten ändrad till valstakt, ackorden har ändrats till moll och ett blåsarrangemang har lagts till.
En plattform för att utmana
Cure-a-phobia bildades 2011 av elever på Musikhögskolan, och fanns i lite olika konstellationer först innan den nuvarande sättningen kom till. Gruppen bildades som ett experiment där de som var med skulle försöka övervinna sina rädslor.
– Vi som bildade Cure-a-phobia hade alla något vi behövde jobba med, som prestationsångest, stresshantering och känslor av underlägsenhet. Vi bildade gruppen som en plattform där vi kunde utmana oss själva men i ett sammanhang med en tillåtande atmosfär där vi kunde känna att det var okej att misslyckas ibland, säger Jenny Nilsson.
Musikaliskt har Cure-a-phobia hållit sig till en progressiv pop med inslag av improvisationer och influenser från både jazzen och och folkmusik från olika länder. Låtmaterialet har varit deras egna, där ”Barbie girl” blir den första cover de spelar. Deras egna texter har handlat om allt utom just den traditionella kärlekssången.
– När vi sjunger om kärlek har det varit kärlek på många plan, till familjemedlemmar och vänskaper, eller så har det varit med melankoliska inslag, säger Jenny Nilsson.
Flera samarbeten
Lusten att experimentera har fört tjejerna in i flera olika samarbeten. De har jobbat ihop med både en teckenspråkstolk och graffitikonstnärer och varit med och skapat musik- och dansföreställningen ”Under the boat”. Under sin turné i Kina uppträdde de tillsammans med inhemska musiker och spelade själva på traditionella kinesiska instrument.
Inom gruppen har alla sett till att ha biinstrument och misstag har varit något som välkomnats.
– När någon har spelat fel har reaktionen ofta varit att det där var intressant, det tar vi med på nya skivan, säger Jenny Nilsson.
Här kan du lyssna på låten.