– Jag läste serien när den kom och jag var 13 år. Då var man väldigt rädd för Ryssland och kärnvapenkrig, vilket märktes hela tiden under Reagans presidentskap och i vår kultur. säger Damon Lindelof, som är skapare till HBO:s nyversion som utspelar sig i ett alternativt 2019.
En pigg Lindelof tar emot i ett hotellrum på Manhattan. Han har tidigare skapat serier som ”Lost” och ”The Leftovers” men berättar att han kände en personlig koppling till ”Watchmen”.
– När jag läste ”Watchmen” var det något som hände i verkliga livet, till skillnad från om jag läste om Batman och Jokern, där jag kunde stänga serietidningen och tänka ”det finns ingen Joker”.
En alternativ historia
Lindelofs ”Watchmen” utspelar sig 2019 och är mer av en inofficiell uppföljare än en reboot av originalet. I ett kontrafaktiskt USA är superhjältar förbjudna och poliser måste bära masker för att skydda sin identitet från en ku klux klan-liknande sekt kallad ”kavalleriet” som flyttar fram sina positioner.
En stor del av handlingen knyter tillbaka till den rasistiska massakern i Tulsa 1921, då hundratals svarta mördades i en attack mot det så kallade ”black wall street” – välbärgade svarta amerikaner.
– För att uppdatera handlingen till 2019 tänkte jag ”vad är källan till den största känslomässiga oron i Amerika just nu?” Och svaret för mig handlar om rasism och ett brustet förtroende för auktoriteter. En rädsla för de som ska upprätthålla lagen men missbrukar den. Vi använder ordet ”vigilante” (självutnämnd rättsskipare) för någon som tar lagen i egna händer, men det kan också vara statens tjänstemän som ignorerar lagen.
”Watchmen” är en skrattspegel till dagens USA: en liberal president har makten och ett antal lagar har klubbats igenom för hård vapenkontroll, för att begränsa polisens makt och skadestånd för historisk rasism har betalats. Lindelof ville experimentera med vilka svårigheter som kan uppstå i ett sådant samhälle.
Bara utklädda människor
– Det som skiljer ”Watchmen” från andra superhjältar är att de är människor som bara klär ut sig. I Marvel är kostymerna skulpterade på hjältarnas kroppar, jag ville att det skulle kännas som om de här personerna gjort sina egna kostymer. De sitter lite illa, kanske till och med lite smutsiga. En sak som var cool med ”Watchmen”-originalet var exempelvis ”Mothman”, som var utklädd till en jättestor mal. Han hade vingar, men de funkade inte särskilt bra, så han kraschade hela tiden och därför blev han till slut beroende av smärtstillande. Jag tänkte att det måste vara så, att ingenting funkar som det ska. ”Watchmen” har en vördnad för superhjältar, men trollar dem också samtidigt.
Hånad föregångare
”Watchmen” kallas ofta ”den bästa serieroman som någonsin skrivits” och när Zack Snyder försökte sig på en filmatisering 2009 blev den sågad vid fotknölarna. Lindelof säger att många kommer se på en ny version som hädelse. Ett ansvar som gett honom mycket oro och ångest.
– Av någon galen anledning behöver jag den rädslan för att skapa. Om jag känner mig bekväm som om ”jag vet precis hur man gör” kan jag garantera att det jag skriver kommer bli skit. Jag har gått igenom det här så många gånger att jag vet att det är troligt att många människor kommer att hata det här, och hata mig för att ha skapat det. Det kommer aldrig sluta störa mig, jag vill att alla ska älska allt jag gör även om jag erkänner att det aldrig kommer att hända.