Enligt företagets egna uppgifter har det hittills sålt nära 13 900 Volvo-laddhybrider till svenska kunder. De två sista åren har det skett en fördubbling. Volvo V60 T8 är just nu den tredje mest sålda laddhybriden i Sverige. Alla nya modeller som lanseras nu har någon form av elmotor.
– I dag har vi laddhybrider till alla varianter av V 60, som är Sveriges mest sålda bil. Den senaste laddhybriden som kom var XC 40 och det är också XC 40 som blir den första helt elektrifierade bilen som Volvo kommer att visa upp senare i år, säger Annika Bjerstaf, presschef vid Volvo Cars.
Enligt Volvo efterfrågar fler företag idag miljöbilar då det passar bäst med företagens miljöpolicy och laddhybriderna blir allt mer populära.
Dyrare att köpa elbil
En viktig komponent för kunna skala upp produktionen av laddhybrider har varit att säkra tillgången till batterier, något som Volvo gjorde med ett stort avtal i maj värt flera miljarder amerikanska dollar.
En större del av Volvos övriga modeller som ska elektrifieras blir dock inga elbilar i den mening att de kommer att drivas av el. I stället blir de så kallade mildhybrider. Det betyder att de har en elmotor som underlättar starten samt ett batteri som laddar vid inbromsning, vilket minskar bränsleförbrukningen.
Volvo säger till ETC att olika kunder har olika behov och efterfrågan ser olika ut. Elektrifierade bilar är fortfarande bra mycket dyrare än bränsledrivna bilar. Dessutom krävs en bättre infrastruktur med fler laddstationer och en större kapacitet i elnätet, för att fler ska vilja eller våga köpa en elbil, enligt företaget. Miljöorganisationen Gröna bilister och intresseorganisationen Elbil Sverige har länge krävt ett enhetligt system för laddstationer och betalning.
Bättre infrastruktur krävs
På ett seminarium tidigare i veckan i Almedalen diskuterades just vad politikerna bör göra för att accelerera elektrifieringen i fordonsindustrin. Näringslivets representanter fick frågan om de föredrog incitament eller piska.
– Jag tror inte att det är någon hemlighet att att det hjälper med både piska och incitament. Jag är för en tuff lagstiftning. Men i slutändan, jag gör bilar som vanliga människor ska köpa för sina egna pengar tills slut måste det funka rent ekonomiskt och vanliga människor måste våga köpa de här bilarna, sa Volvo Cars vice vd Mårten Levenstam.
Enligt Volvo bygger målet om att halva fordonsflottan ska vara elektrifierad 2025 inte bara bygger på Volvos produktionsplan.
– Vi ser att efterfrågan från kunderna kommer att öka när infrastrukturen blir bättre, tekniken mognar vilket ger längre elkörsträcka samt att kostnaderna för tillverkningen går ner, säger Annika Bjerstaf.
Men Mårten Levenstam påpekade också att det är både politikernas och tillverkarnas ansvar att se till att minska den osäkerhet som finns i dag inför att byta till elbil. Han menade att köparen måste kunna vara säker på att samma bil går att köra sju år.
Sett till fordonsutvecklingen i världen ligger Volvo långt framme när det gäller elektrifiering. Det anser Maria Grahn, forskare i energi och miljö på Chalmers.
– Volco Cars är superseriösa när det gäller elektrifieringen. Volvo har nyligen avslutat allt forskningssamarbete med Chalmers när det gäller utveckling och forskning på förbränningsmotorer och katalys, det vill säga efterbearbetningsprocessen. Det är ett enormt tydligt och strategiskt drag. Det betyder även att företaget dragit sig ur forskningssamarbetet kring förnybara bränslen, men det kan enligt Maria Grahn också ses som ett tecken på att Volvo insett att de inte kan vara bäst på allt. Alternativt att kunskapen kring dessa redan är såpass stor medan mycket mer forskning krävs kring elektrifiering.
– Vi behöver förstå mer kring resursfrågan och återvinningen. Kobolt är en metall som behövs till bilarnas batterier men som har dåligt rykte, med barnarbete och återvinningen sker på ett oschysst sätt, säger Maria Grahn.
En annan fråga är om det måste vara litiumbatterier i elbilar. Nej, säger forskare som nu tittar på alternativ.
Är det miljövänligare med elbilar än bränsledrivna bilar?
– Bra fråga. Det beror på var du laddar din bil. I Sverige och Norge är det bra, men i länder med mycket kolkraftverk är det inte bättre ur klimatsynpunkt, däremot ur hälsosynpunkt, då bullret minskar och man slipper utsläpp av farliga partiklar.