BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag vill inte tänka på vad det kostar, men bara fyra vintertävlingsdäck till en bil går lös på 16 000 kronor och de håller beroende på underlag från en till fem tävlingar innan de är utslitna. För sommardäck är priset ungefär hälften så mycket. Dessutom kostar bensin, transport till och från tävlingarna och anmälningsavgifter på runt 2 000 till 3 000 kronor per tävling.
Förra året körde Ingvar Nilsson sju tävlingar av vilka två var på vintervägar. Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att köra i tävlingsklasser där bilarna och utrustningen inte är så extrema.
– Jag har två Volvobilar, en 740 och en 240 som kostade runt 10 000 kronor var att köpa in. Sedan ska de byggas om och bli godkända för rallytävlingar i olika klasser och om jag gör allt jobb själv så kostar det ungefär 70 000 kronor till per bil, förklarar han.
Andra Volvobilar
Med 740 tävlar han i klassen Volvooriginal och med 240 i H Classic. I den första klassen tävlar han enbart mot andra Volvobilar medan det i H Classic också finns bilar av märkena Ford, Opel och Toyota. Det är i den klassen han ska köra i Bergslagsrallyt.
– Min 240 från 1975 har 230 hästar under huven medan 740:an stannar på 160 hästar. På rakor kommer 240:an upp i kanske 170 till 180 kilometer i timmen, men fortare går det inte eftersom lådan är så lågt växlad att det är maxfart. Bilen är gjord för att åka fort på krokiga skogsvägar och då satsar man på acceleration framför hög toppfart.
De senaste tre åren har Bergslagsrallyt ställts in på grund av snöbrist i skogarna. Ett absolut krav för att tävlingar ska få genomföras är att skogsvägarna är tjälfrusna. Men i år är förhållandena tillräckligt vintriga.
– Det bästa underlaget att köra på med rallyvinterdäck är frusen is. Kommer gruset fram under tävlingarna blir däcken förstörda.
Krockat med andra deltagare
Under sina 40 år bakom rallyratten har Ingvar Nilsson varit med om en hel del. Han har både blivit påkörd av och själv krockat med andra deltagare. En gång landade han på sidan i diket.
– Även om bilen blev skrot så klarade jag mig och trots att jag har förstört några bilar under årens lopp så har jag tack och lov sluppit skador.
En skillnad mot i början är att han kör snabbare nu än på 70-talet.
– Då var jag mer rädd om mina bilar och vågade inte ta några risker för jag hade inte råd om det skulle bli en krasch. I dag hänger inte allt på ekonomin så jag kan köra snabbare nu än då. Min ekonomi rasar ju inte på samma sätt om bilen skulle kvaddas.
I en rallybil sitter förutom föraren också en kartläsare som håller koll på hur skarpa kurvorna är och andra förutsättningar som backar och krön längs vägen från start till mål. Kartläsaren och föraren kommunicerar via ett kommunikationssystem inbyggt i hjälmarna och det är viktigt att förare och kartläsare är samspelta.
– Jag har några stycken jag litar på här i Hällefors. I morgon åker Mikael Schuster med som kartläsare och vi fungerar bra ihop. Förhoppningsvis räcker det ända fram till en pallplacering säger Ingvar Nilsson.