De tre har intervjuat människor på gatan, i Göteborg, Stockholm, Tensta, Linköping. Frågorna som ställs handlar om Sveriges vapenexport, och intervjuoffren visas inte med ansiktena i bild.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi vill hitta ett annat sätt att berätta om de här sakerna än de gängse som förekommer i medierna. På ett sätt som inte är lika hierarkiskt. De här människorna vi träffat spontant på gatan är ju inga experter på området utan det är vanliga människor. Vi har valt att inte visa ansikte på alla för att inte skapa en hierarki mellan de som representerar kunskapen och den enda vars ansikte syns är en person i Tensta som insisterade på det. Vi har också intervjuat forskare, historiker och aktivister, säger Saskia Holmkvist.
Själva ställningen som håller uppe bildskärmen i luften visar sig vara en efterapning av något militären använder.
– Det finns ett radarsystem för signalspaning av flyg som heter Arthur. ”Giraffen” kallas just den armen vi byggts. Den kan sättas upp överallt i öknen, eller på andra platser, men vi har valt den färgställning som förekommer i öknen, berättar Saskia Holmkvist.
– Den används även i andra miljöer, som i svensk skog. Vi har byggt den själva, liksom vapenattrappen som syns i filmen, säger Corina Oprea.
Stor vapenexportör
Sverige är en av världens största vapenexportörer, per capita räknat. Bland frågorna som ställs i filmen ”Sicherheit” finns den om huruvida vapenexport är rätt väg att gå.
– Hela principen med Sveriges försvar har byggt på att det ska vara självförsörjande. Att Sverige skulle kunna producera alla vapen, kläder, förnödenheter. Men det hade man inte råd med så det skrevs in att Sverige behöver exportera vapen för att kunna försörja sin vapenproduktion. Det är i mycket den högteknologiska produktionen försvaret lever på. Den teknologiska utvecklingen ger också spin-off-effekter på andra områden, säger Saskia Holmkvist.
Titeln ”Sicherheit” refererar till den innebörd sociologen Zygmunt Baumann använder sig av. Baumann beskriver ”hur säkerhetslösningar bygger falsk trygghet eftersom det skapar mer rädsla som måste kompenseras med mer säkerhet ur vilket ett uppbyggande av konflikter följer”, enligt de tre konstnärerna.
Saskia Holmkvist, Corina Oprea och Ellen Nyman önskar sätta ljuset på olika samband mellan frågor om säkerhet, migration och vapenexport. Frågor som de tar sig an i syfte att vaska fram en självbild av ett land. Ett Sverige på individnivå, som de uttrycker det.
Nära militär produktion
Verket ställdes även ut för ganska exakt ett år sedan, i september 2016, på Malmö Konstmuseum, i samband med grupputställningen ”Samhällsmaskinen – industri-åldern ur konstens perspektiv”. Men konstnärerna betonar att det känns ännu mer träffande att ställa ut ”Sicherheit” i Göteborg, nära militär produktion.
– Naturmiljöerna som syns i filmen är från Boden, Karlskoga, en viadukt utanför Göteborg, utanför Saab i Göteborg. Det som kan verka vara naturbilder är i själva verket miljöer präglade av försvarsindustrin. Det känns ännu mer träffande här i Göteborg än när vi ställde ut i Malmö för här finns en större produktion för militära syften, säger Saskia Holmkvist.