BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är inte dokumentärt i en traditionell betydelse. Det är snarare så att dagens foto präglas av att man på ett hälsosamt sätt bryter med den klassiska indelningen i olika fack, säger hon.
Det är sjätte året i rad som Landskrona fotofestival arrangeras. Under de år som har gått har evenemanget vuxit, både i betydelse och omgång. Från de första årens festival under en helg så pågår evenemanget nu i tio dagar. Omkring 10 000 besökare väntas komma, stadens hotell har redan varit fullbokade en tid och många kommer långväga ifrån för att ställa ut eller delta som betraktare.
– Till våra programpunkter fårvi fler och fler internationella ansökningar. Till Open calls, där fotografier ställs ut i skyltfönster och på andra ställen i det offentliga rummet, fick vi in omkring 970 anmälningar från 78 länder, säger Jenny Nordquist.
Bilder från flyktingläger
Det stora namnet på årets festival är Gideon Mendel, som ursprungligen kommer från Sydafrika men som varit verksam i London sedan länge. Fem av hans bildserier visas, där tre finns på Citadellet och de övriga två på festivalens utomhusutställning.
– Det blir nästan som en retrospektiv när vi har med en så stor del av en produktion, säger Jenny Nordquist.
Den äldsta av hans serier är The ward, där bilderna togs under tidigt 90-tal på en avdelning för aids-sjuka män. En annan är ”Dzhangal”, vilket är pashto för ”djungeln” vilket var öknamnet på det flyktingläger som bildades i Calais. Gideon Mendel kom till Calais för att med sina bilder försöka berätta något om det liv som levdes där, men möttes av misstro och valde då en annan väg.
– De flyktingar som bodde i lägret ville inte ställa upp och hade inställningen att fotografer från väst kom för att skildra hur det var och sedan åkte därifrån igen, utan att de som bodde där blev hjälpta av det, säger Jenny Nordquist.
För att försöka komma under ytan med sin skildring så valde Mendel istället att låta flyktingarna i lägret ta med föremål till en studio, där de fotograferades för att genom de ge en bild av de villkor människorna där levde under. Med serien ”Drowning worlds” skildrar Gideon Mendel spåren efter de översvämningar som allt oftare drabbar människor i olika delar av världen.
Starka bilder
Det fotograferas som aldrig förr i vår omvärld, där ny teknik gör att alla kan göra sina egna skildringar både i stillbild och rörliga bilder. Något som enligt Jenny Nordquist gör behovet av utställningar och festivaler desto större.
– Det är viktigt att lyfta de starka bilderna och de fotografer som har starka idéer. Mendels Drowning world är ett bra exempel på vad en fotograf som både har en bra idé och är tillräckligt dedikerad för att också genomföra den kan nå fram till, säger hon.
Till Landskrona fotofestival kommer både professionella fotografer och vanliga besökare. Under festivaldagarna blir det dessutom en nordisk konferens för pedagoger.
– För dem som utbildar morgondagens fotografer är det viktigt att träffas för att kunna inleda samarbeten och stötta varandra. Det finns också behov av att prata om hur man lär ut ett ämne där tekniken förändras i så snabb takt, säger Jenny Nordquist.