Människorna som går i land på ön kommer under berättelsens gång att börja se på tillvaron ur nya perspektiv, och så även Prospero som till en början är full av hämndbegär efter att ha sänts ut till havs med sin son för en säker död, av sin egen syster.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi behöver inte fler undergångsberättelser. Varningsklockor har vi så det räcker, vi vill göra en pjäs som visar på vår förmåga till att tänka om. Mänsklighetens historia är full av stora tankesprång. En gång i tiden trodde vi att jorden var platt, säger Michael Cocke.
Han fortsätter:
– Vi behöver ett stort paradigmskifte när det gäller hur vi förhåller oss till jordens resurser och det inbegriper makt – vem är det som bestämmer över resurserna? Om vi ska överleva behöver vi klara av att tänka om. Vi beskriver kanske inte så mycket maktförhållanden i världen som processen av att orka tänka om.
I originalet är Prospero en man och hans hämndbegär riktar sig mot en bror, men Riksteatern har valt att gestalta dem båda som kvinnor. En annan stor skillnad är att de karaktärer som Prospero härskar över, Ariel och Caliban, har slagits ihop till slaven Ariban.
– Det blir en mer komplex relation och en tydligare maktrelation mellan en herre och en slav. Ariban står för naturens krafter och Prospero är människan som utnyttjar krafterna i sina syften, säger Michael Cocke.
Musiken som en röd tråd
Stormen är ett samarbete med Örebro länsteater och har redan spelat i kommunen under december och januari. Den landsomfattande turnén har premiär i Norrtälje den 18 februari och avslutas i Saltsjöbaden den 25 april. Michael Cocke berättar att han, utöver föreställningens tema, lockades av att sätta upp pjäsen då den "med den tomma spelplatsens estetik" både passar för vanliga teatrar samt bygdegårdar och andra mindre lokaler. Enligt honom gör avsaknaden av scenografi att atmosfären i pjäsen kan komma att förändras beroende på vilket rum den spelas i. Något som däremot går som en röd tråd genom turnén är att musiken, som skrivits av Christer Christensson, får ta mycket plats. Michael Cocke menar att sagans form med magi och musik lämpar sig bra för att berätta om de utmaningar vi ställs inför i dag.
– Ju mer man jobbar med den desto mer märker man att pjäsen innehåller så många dimensioner. Det är inte förvånande att den har överlevt drygt 400 år.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.