– Vi har gjort litteratursamtal på Litteraturhuset i ungefär fyra år innan, och det har fungerat väldigt bra. Vi har känt att vi har hittat en modell för samtal som fungerat där vi mer bjuder in flera författare som jobbar med samma tema, än bara en författare som får berätta om sin bok. Och så har vi pratat mycket om själva skrivandet, berättar Mattias Hagberg.
– Vi håller även i skrivarkurser på Folkuniversitetet. Där har vi märkt att det finns väldigt många som är intresserade av att skriva. Men vi ser också att de inte alltid läser så mycket som man måste göra om man ska skriva. Så där ser vi en potential för att skapa ett större lässug helt enkelt, säger Martin Engberg.
Han är själv författare och tidigare redaktör för tidskriften Ord och bild. Senast släppte han romanen ”En enastående karriär” och han driver även litteraturföreningen Skrift, som står som arrangör till festivalen och samtalen på Litteraturhuset.
Mattias Hagberg är kulturjournalist och författare han med. Han skriver regelbundet på GP:s kultursidor och släppte senast egna romanen ”Syndavittnet”.
Romanen en egen konstform
Att öka och bejaka lässuget är en stor del av romanfestivalens ambition.
– Vi är ute efter känslan man har i slukaråldern, som man även kan få som vuxen när man läser en riktigt bra roman. När man bara vill vara mitt i det där. Kärleken till litteraturen kan man säga, säger Mattias Hagberg.
De ser romanen som en alldeles egen speciell konstform, som det är högst intressant att snacka om. Begreppet roman spänner över allt från kioskvältare till smala vittnesskildringar.
– Vi tycker om att göra samtal som tilltalar ganska många, men samtidigt får vara lite kritiska. Till exempel ett samtal om Paul Auster, som är ett ganska känt författarskap. Då kanske man kommer dit för att man gillar honom, men får samtidigt en kritisk annan ingång av de som talar om det på scenen, säger Martin Engberg.
– Så tänker vi rätt mycket. Att ta ett ämne som är väldigt populärkulturellt fast låter två ”finlitterära” författare prata om det, fortsätter Mattias Hagberg.
Tanken är att det ska finnas många ingångar och oväntade kombinationer under GBG romanfestival. Ett aningen folkligare anslag än litterära samtal som ibland kan få en smula pretentiös ton.
– Ja, vi ser det här snarare som ett folkbildningsprojekt än ett evenemang, menar Martin Engberg.
Diskuterar samtiden
Årets tema är ”Andra världar”, vilket kommer att lägga vinkel på och genomsyra de flesta samtalen.
– En anledning var att vi kan ta oss an samtida frågeställningar, fast göra det från ett litet annat håll. Normalitet och identitet kan man till exempel diskutera inom det här temat, fast kanske lite från sidan, säger Martin Engberg.
– Som ”monster”. Man kan genom det prata om sjukt intressanta saker som vad det är att vara människa, vara ”normal”, höra till, befinna sig i gränser mellan olika kategorier med mera, säger Mattias Hagberg.
På söndagen krokar de andra världarna in i undertemat ”romanens rötter”.
– Där kommer bland annat Yvonne Leffler att prata runt temat utifrån Mary Shelleys ”Frankenstein”, som vi valt som en slags genomgående bok. Vi kommer även att prata om andra saker som format romanens framväxt som pengar, makt och kön, säger Martin Engberg.
De olika situationerna för kvinnor och män under 1800-talet tvingade kvinnor och män att skriva på olika sätt.
– Romanerna som är skrivna av män är ofta väldigt utforskande. Man vandrade runt och såg saker, medan kvinnorna var tvungna att sitta hemma på kammaren och skriva. Det blev mycket mer fantasivärldar som byggdes upp. Därför är den gotiska romanen och skräckromaner från början skrivna av kvinnor, säger Mattias Hagberg.
Samtalen inleds på Litteraturhuset för att på kvällstid i stället försvinna iväg till kvartersscenen 2:a Lång, där den som vill kan inmundiga mat och dryck till fortsatta samtal.