Bland toppnamnen för festivalen hittar man ”Malin Wättring 4”. Hon har också alldeles nyligen släppt sin debutplatta Glöd, en dubbelvinyl på vilken både hennes kvartett och oktett medverkar.
– Den är som ett fotografi av min konstnärliga process de sista två åren. Det innefattar komposition, arrangering, att sätta ihop banden och hur vi jobbar med fri improvisation och så, säger Malin Wättring som för närvarande är med i ytterligare två konstellationer utöver sina egna.
Hon är 28 år i dag och började ta musiken på allvar då hon var 20. De senaste åren har hon också börjat komponera egen musik och gensvaret är positivt.
Malin har sedan 2011 anordnat den ambulerande klubben ”Vi drar på jazzklubb” och konstaterar nöjt att scenen är livlig i stan.
– Folk tar initiativ själva och det tycker jag är väldigt positivt. Jazzfestivalen känns som ett naturligt steg i den riktning som Jazzgöteborg håller på att ta, säger hon.
Malin åkte nyligen med sextetten Raw Sound Sweden till festivalen Women in Jazz i Washington, ett internationellt kulturutbyte arrangerat av Kultur i Väst. Det är tjatigt att kvinnliga artister måste diskutera om kön påverkar karriären, men frågan om den kvinnliga underrepresentationen har bubblat upp lagom till festivalsäsongen.
– Frågan ska egentligen ställas till arrangörer, bokare och producenter. Vi kvinnliga jazzmusiker förväntas vara väldigt pålästa om genusfrågan och jag tycker att själva frågan bekräftar mansnormen. Min utopi är att alla ska kunna uttrycka sig, mötas och spela med varandra oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning och så vidare, säger Malin.
På söndag anordnar Gmlstn Jazz ett panelsamtal under jazzbrunchen på Frilagret där bland andra representanter för media, arrangörer och festivalens egen Maria Rylander medverkar.
”Inte musiker för att vi är kvinnor”
Malin Wättring vill helst tala om sitt konstnärskap utan att prata om genus, men det är svårt att särskilja det från personliga erfarenheter.
– När jag var mellan 11 och 17 år så blev jag utsatt för sexuella övergrepp av förövare utanför familjen och jag berättade det inte för någon förrän jag var 24. Det har blivit en anledning till varför jag håller på med musik, för att jag behöver det. När jag upptäckte den fria improvisationen blev det ett sätt att stanna upp. Jag har levt på flykt så länge och försökt fly undan traumat, men genom musiken har jag kunnat stanna upp och hitta mig själv och ett sätt att uttrycka mig på. Att få utlopp för mig själv och min kreativitet och också att möta andra människor i det, säger hon.
Efter festivalen väntar en liten andningspaus. Så småningom vill Malin skriva ny musik, kanske till ett soloalbum. I höst är det tänkt att ett amerikanskt band ska komma hit för gemensamt residens med RAW Sound Sweden. De båda banden kommer att spela på Women in jazz-festivalen på Nefertiti 1–3 oktober, en andra del av det internationella kulturutbytet.
– Det är komplext att vara med i Women in jazz-projektet för att det kan kännas som att vi blev ihopsatta för att vi är kvinnor. Men vi är alla musiker för att vi älskar musik, inte för att vi är kvinnor. Och alla som är med är verksamma på en väldigt hög konstnärlig nivå och jag vill säga att det beror på att vi är seriösa musiker. För att vi är bra helt enkelt, säger Malin.