Men hela 36 procent svarade att de ändå ofta äter vegetariskt. En stor grupp, särskilt kvinnor, var också inställda på att äta mindre kött framöver.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Våra mätningar visar att det är de vegetariska alternativen som växer snabbast inom dagligvaruhandeln, både inom kategorierna färsk och fryst mat, säger Åsa Britt Hermansson, vd för marknadsanalysföretaget Nielsen i Sverige. De produkter som tappar mest i försäljning just nu är kassler och leverpastej.
Förutom livsmedelsbutikernas försäljning är utvecklingen tydlig inom kokboksutgivningen, där titlar inom vegetarisk matlagning har varit en stark kategori de gångna tre åren.
”Köttätare börjar gilla veg”
Vegetariska och veganska restauranger har dykt upp på alla nivåer, från foodtrucks till Sveriges meste stjärnkock Mathias Dahlgrens nya grönsakscentrerade Rutabaga, som öppnade våren 2017.
Förra året lanserade hamburgerkedjan Max ett utökat vegetariskt sortiment. På 18 månader tredubblade företaget sin försäljning av måltider som inte innehöll rött kött. Nu är målet att varannan måltid ska vara fri från rött kött 2022.
En nyckel tycks vara att det är lätt att välja bort köttet. Matprofilen Mattias Kristiansson gjorde sig först ett namn inom bakning, men 2012 blev han, av miljömässiga och etiska skäl, vegan.
Sedan dess har han hunnit starta tidningen Vego, Vegopodden och gett ut uppskattade kokböcker som ”Välkommen till Vegoriket”. Intresset för den mat han lyfter fram blir bara större, säger han.
– Det är kul med alla nya vegetarianer och veganer, men den stora grejen är att så många köttätare faktiskt börjar intressera sig för vegokäk, lagar det och uppskattar det. Det är inte konstigt längre och folk har börjat inse hur förbaskat gott det kan vara. Det har verkligen blivit lättare att käka vego med jättemånga nya produkter på marknaden och restauranger som utvecklar sina menyer åt det grönare hållet.
Är peak meat här?
Samtidigt som den vegetariska vägen har blivit bredare ligger köttkonsumtionen på historiskt höga nivåer. Sedan 1990 har konsumtionen av kött ökat med 45 procent. Men de allra sista åren har köttkurvan delvis vänt neråt.
– Konsumtionen av gris och nötkött har gått neråt de senaste åren, från att dessförinnan ha varit relativt stabil de senaste tio åren. Däremot ökar konsumtionen av kyckling. Om trenderna fortsätter har vi nått toppen för det röda köttet, gris och nöt, medan vi ökar vår konsumtion av kyckling, säger Ann-Marie Karlsson, chef för statistikenheten vid Jordbruksverket.
Dubblat grönsaksintag
Men det är inte bara kött vi äter mer av. Även grönsaker som inte är potatis har ökat stort. 1980 åt vi drygt 40 kilo grönsaker per person och år, på 2010-talet är siffran 80 kilo per person och år.
Under samma period har vår konsumtion av frukt gått från 83 till 111 kilo per person och år. Det vi äter mindre av är mjöl, gryn, potatis, mjölk, matfett och socker.
Mattias Kristiansson säger att han är ”helt säker på att den stora boomen” för vegetarisk kost ännu väntar.
– Jag tror man måste få folk att förstå hur allt hänger ihop och att vi inte kan fortsätta äta som vi gör. Men för att omställningen ska ske så måste det också finnas riktigt goda och prisvärda alternativ. Man måste underlätta vegolivet med bra och smidiga produkter.
Vad: En rad undersökningar talar för att antalet vegetarianer inte har ökat eller kommer att öka stort. Däremot uppger ett ökande antal allätare att de oftare äter vegetariskt.
Varför är det en grej: Köttkonsumtionen har ökat stort de senaste 50 åren. Någonstans måste det ta stopp.
Bakgrund: Begreppet vegetarian myntades 1847 på ett möte hos den första föreningen för vegetarianer i Ramsgate i England. Ordet är bildat ur latinets vegetabilia, grönsaker. Men inom många kulturer och religioner har en den sortens kosthållning varit självklar mycket längre än så.
Framtid: Ljus. Utvecklingen av nya vegetariska produkter, och semivegetariska produkter (som grönsakskorv) går snabbt. Restaurangbranschens intresse ökar också. Att äta vegetariskt har också en hälsosam prägel, vilket talar till en engagerad kundkrets.
Vegetariskt ökade mest 2016
Livsmedlen som ökade mest under 2016:
Färsk vegetarisk mat: +36%
Hälsobarer: +30%
Djupfryst vegetarisk mat: +28%
Alkoholfri öl: +22,6%
Färdig deg: +19,5%
Källa: Nielsen marknadsrapport, baserad på försäljning i svensk dagligvaruhandel under 2016.
Vegetarisk märkning i Indien
Ungefär en tredjedel av Indiens 1,3 miljarder invånare är vegetarianer.
Sedan 2011 måste all mat som säljs i butik, och på restaurang, vara märkt som vegetarisk eller icke-vegetarisk.
På restaurangmenyer ska de vegetariska rätterna presenteras först.