BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag ville göra en film om tonåringar, om en period i livet då man känner sig vuxen, men inte helt kan bestämma över sitt liv. Jag ser tonåren som en tid en tid då man står inför stora beslut. Den filmen hade jag kunnat göra var som helst i världen, tonårstiden är universell, men nu blev det i Burkina Faso, säger hon till Dagens ETC.
Öland och Ouagadougou
Theresa Traore Dahlberg växte upp både på Öland och i Burkina Faso och hörde talas om flickskolan för bilmekaniker när hon besökte sina föräldrar, som nu är bosatta både på Öland och i Ouagadougou.
– Jag var på skolan i flera månader innan jag började filma och lärde känna några av tjejerna där, som alla är mellan 16 och 23 år gamla. De har inte valt den här yrkesutbildningen för att de vill bryta mot de normer som finns för bilmekaniker i Burkina Faso, utan snarare för att de av olika anledningar varit tvungna att hoppa av skolan och hamnat mellan stolarna i samhället.
– Tanken med skolan är feministisk, den startades som ett sätt att hjälpa kvinnor att få jobb i en bransch som vanligtvis är mansdominerad. De ska kunna försörja sig själva även utan att klara av det akademiska. Men tjejerna möts av intressanta dilemman och ständiga ifrågasättanden utanför skolans väggar.
Rör sig mellan flera världar
Efter fyra års arbete och flera resor till Ouagadougou är nu dokumentären Ouaga girls klar, och den visas den 28 januari under Göteborgs filmfestival. Kärnan i filmen är den klass som Theresa Traore Dahlberg valt att följa, en grupp full av väldigt olika unga kvinnor som alla rör sig mellan flera världar.
– Vi har fått filma dem i skolan, hemma och ute på kvällarna. De är extremt olika varandra, men de har en otroligt fin vänskap – de driver med varandra, skrattar och slåss och de ställer alltid upp för varandra. Eftersom det är en skola där alla kommer från väldigt olika förhållanden finns där också en psykolog, och vi fick förtroendet att filma tjejerna även där.
När Ouaga girls filmades ändrades också den politiska situationen i Burkina Faso – president Blaise Compaoré, som hade haft makten i 27 år, avgick efter enorma demonstrationer och ersattes av en övergångsregering.
– Det blev en intressant parallell – tjejerna gick sista året i skolan och befann sig i en övergång i livet, samtidigt som landet hade en övergångsregering inför det första demokratiska valet på flera decennier.
Viktiga vardagsskildringar
Traore Dahlberg har tidigare bland annat gjort dokumentären Taxi sister, om en av mycket få kvinnliga taxichaufförer i Senegal. En av de saker som lockade henne med både den berättelsen och Ouaga girls var vardagen, berättar hon.
– Jag är intresserad av vardagsskildringar och komplexiteten hos människor. Sedan älskar jag att göra film, att bygga upp stämningar med hjälp av bilder och musik och på så sätt skapa den magi som redan finns i vardagen.
– Det finns också så klart en poäng i att ta upp vardagsskildringar från platser man inte vanligtvis ser vardagsskildringar från. Många undrar om jag bara filmar i Västafrika, men jag har flera projekt från andra delar av världen. Vardagsmagi och komplexa personer finns överallt, nästa gång kanske det blir en film från Öland där jag också vuxit upp.
Vad vill du att en tittare ska få ut av Ouaga girls?
– Jag vill att man ska känna sig varm och hoppfull, att man förstår att det finns många olika möjligheter. Och att det ska kännas som att man åkt moped utan hjälm på Ouagadougous gator.