De enorma kalkstensbergen, det turkosa vattnet, den täta granskogen i mil efter mil runtomkring. Och när platsen under två julidygn fylls med tusentals människor som dansar till planetens bästa house och techno blir den än mer speciell.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Into the Valley, som denna helg hålls för andra gången, är en dansmusikfestival. Samtidigt är det också antitesen till de stora EDM-festivalerna som fyller storstäderna varje sommar numera.
Här tältar majoriteten av publiken. Här finns inga VIP-hyllor med magnumflaskor champagne, inga konfettikanoner eller barbröstade snubbar som väntar på Droppet.
Till Into the Valley åker folk från hela världen – fler än hälften av besökarna kommer från utlandet – för att de genuint älskar musiken och kulturen. I den kultur som vi enkelt uttryckt kan kalla ”underjordisk dansmusik” är Into the Valley en av kronjuvelerna i Sverige.
Det är en stor och livskraftig scen, som fyller stora klubbar jorden runt, varenda helg. Men det är fortfarande en scen som till stor del håller sig under radarn, där skogsrejv och mer eller mindre hemliga fester är kärnan, och passionen för kulturen är drivkraften. Här är DJ:s och producenter som Nina Kraviz, Ben Klock och Marcel Dettman stora affischnamn. I den här världen är de superstjärnor, som vi lyssnar till på Soundcloud, Youtube, vinylskivor och poddar varje tråkig jobbvecka året runt och planerar weekendresor till Berlin för att dansa till live. På precis samma sätt som italienare, australiensare och norskor vallfärdar till ett stenbrott i Dalarna en helg i juli.
I hela den underjordiska dansmusikkulturen finns en strävan efter nolltolerans mot alla former av rasism, sexism och homofobi. Något som egentligen borde vara extra självklart i en kultur som till stor del uppkom hos svarta, bögar och transor i 80-talets Chicago, Detroit och New York. Men då grabbkulturen kommit att ta över dansmusiken på ett kommersiellt plan känns det ändå viktigt att påpeka.
Into the Valley gör ett bra jobb med värderingar. Bokningarna är inte helt jämställda, men att en festival med fokus på house och techno – historiskt sett grabbiga genrer – ändå lyckas boka nästan 40 procent kvinnliga artister är värt att uppmärksamma.
En stor del av maten på området är vegetarisk och förra årets längsta kö gick till den veganska foodtrucken på området.
Men även de vackraste solar har sina fläckar. På Into the Valley i fjol var logistiken och transporterna ett enormt problem, som förstörde nätterna för många besökare. Det var överfulla bussar, eller inga bussar alls, icke-existerande mobilnät eller wifi och allmänt kaotisk trängsel för att ta sig till och från området om kvällarna.
Detta ska dock vara bättre ordnat i år, utlovar arrangörerna själva i alla fall.
Vi hoppas att det stämmer och ser fram emot ett par ljuvliga dygn i vackraste Dalarna i år igen.
Jeff Mills
Detroit-sonen och en av technons verkliga ikoner. Var med och grundade technokollektivet Underground Resistance och kallas ”The Wizard”, en trollkarl som skapar magi med skivspelarna.
Nina Kraviz
Techno-DJ, producent och superstjärna från Sibirien.
Ricardo Villalobos
Tysk-chilenare och allmän galenpanna som är en av de största stjärnorna inom den minimalistiska house-scenen.
Four Tet
Brittiske producenten Kieran Hebden är ett sant ljudgeni som rör sig mellan electronica, techno, jazz och postrock.
Kim Ann Foxman
Brooklyn-DJ och producent med stort Sverigehjärta, som spelar eklektisk och upplyftande house.