Alla skorstensbarn har en osynlig tankeläsande älvhjälpare för att de ska våga ta sig fram på den farliga färden över de gamla taken. Men så en dag börjar älvorna försvinna. Vi får veta att den här sommaren går ingen lyktfé – eller skorstensbarn – säkert. Det är Stora Skuggan som utgör hotet, en kvinna som vill ta till fånga alla älvor eftersom hon tror att de dödade hennes son.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vi får möta människor som tidigare varit skorstensbarn och älvor, som den äldre kvinnan som driver ett antikvariat ihop med sin fru, som säger det smått briljanta: ”Fika, pussar och lördagsmorgnar är det bästa med att vara människa.” Så sant!
Stämningen i ”Älvsommar” består av en tidlös, magisk realism full av Stockholmsromantik. Handlingen är spännande och tar barnläsarna på allvar genom att låta vissa ämnen bara antydas, med möjlighet att öppna upp till samtal mellan den som läser ihop. Ämnen som mod, ilska, sorg och kärlek behandlas i berättelsen.
För den som är trött på barnböcker som mest verkar handla om KBT-terapi eller att ”lära” barn något, är det sagolika i tilltalet i ”Älvsommar” varmt välkommet. Jag älskar hur den skildrar övernaturliga upplevelser som mycket väl kan finnas i många barns liv, bara att de avfärdas som fantasier. I den här boken tas även det som inte går att mätas och som ”syns” på djupaste allvar. Lina Bodéns vackra och milda illustrationer bidrar till den mysiga vibben.
Det är en högläsningsbok som passar alla åldrar, men främst från uppskattningsvis femårsåldern. Den är i ett mellanformat, mellan kapitelbok och ”vanlig” barnbok, med mycket text i förhållande till antalet bilder.
Boken är en fristående uppföljare till ”Skorstensjul”, och jag ser fram emot att läsa fler böcker i samma serie.
Historia för de yngsta
En annan ny bok med lite mer text än de flesta bilderböcker är ”Fågeln i mig flyger vart den vill”. Där är både bild och text skapade av prisbelönta barnboksskaparen Sara Lundberg. Berättelsen är inspirerad av konstnären Berta Hanssons liv under tidiga 1900-talet, och bygger på sanna händelser.
Formatet är vackert, med lyxigt kraftiga papper och hela produktionen osar – liksom allt Mirando bok gör – hög kvalitet. Ja, jag är ett stort fan av det här kompromisslösa barnboksförlaget – alla böcker de släpper ligger i framkant, i allt från konstnärlighet till trycket. Det märks att de drivs av passion för riktigt bra barnkultur.
Okej, efter den hyllningen, låt oss återgå till själva boken. Och hylla den istället! Det här är en barnbok, för barn omkring fyra och uppåt lågstadieåldern. Perfekt för syskon, eftersom den har flera lager. Både vackra bilder som kan räcka för de yngre, och mycket i handlingen som kan vara intressant att diskutera med äldre läsare. Berta Hansson föds i början av 1900-talet i en by. Hennes mamma är döende i tuberkulos. Berta drömmer om att sakerna hon kan skapa med händerna – skulpturer och tavlor – ska göra mamman frisk. Det gör de inte, och mamman dör. Jag kunde knappt hålla mig från att börja gråta när jag läste, så en liten varning för känsliga läsare. Efter mammans död går pappan äntligen med på att Berta ska slippa husmorsskola och få gå konstskola i stället.
”Fågeln i mig flyger vart den vill” är (kvinno)historia för de yngsta, men gjort på ett snyggt sätt med hög konstnärlig verkshöjd – aldrig predikande eller styltigt. Illustrationerna är helt otroligt vackra, jag skulle vilja rama in allihop och hänga på väggen. Språket är poetiskt och vackert, full av outtalad sorg och längtan.
”Om jag var en fågel – / kunde jag flyga iväg. / Bort från byn. / Till nåt annat. / Till ett ställe där jag får vara som jag är. / Där ingen ropar på mig hela tiden eller tycker att jag är löjlig.”
Det här är barnlitteratur i allra högsta klass.