M/S Malmöhus var ett vackert fartyg, som ritats av överingenjör Kurt Söderlund. Tågfärjan, som det hade tagit två år att bygga, sjösattes ett halvår efter krigsslutet och ansågs då vara den modernast i sitt slag i Europa. Den 94,4 meter långa färjan sades dessutom vara det vackraste fartyg Kockums hade byggt.
Tågen lastades ombord via aktern, vilket ledde till att Malmöhus alltid backade in till kajen. Ombord fanns det tre matsalar, röksalong och en förstaklassavdelning.
I en artikel på Malmö stads hemsida berättas om restaurangen ombord: “Här reste man med stil och klass. Att sitta till bords i Malmöhus berömda matsal måste ha varit den mest komfortabla överfart man kan tänka sig. Varmrätten tillsammans med fyra sandwichs som entrérätt kostade 8 danska kronor, ville man dricka en Tuborg till blev notan en krona dyrare. Allt enligt matsedeln från 1964.”
Kördes som godsfärja till 1986
En svår olycka inträffade 1966 när Malmöhus i svår dimma kolliderade med ett isländskt fartyg. Fartyget sjönk inte men flera passagerare skadades vid krocken. Men trafiken med att föra både tåg och människor över sundet fortsatte till 1974. Det var SJ som ägde tågfärjan och som beslutade att passagerartrafiken inte längre var lönsam.
Efter att ha pensionerats som tågfärja så fortsatte Malmöhus att köras som godsfärja fram till 1986.
I och med att passagerartrafiken slutade så målades Malmöhus om, från vit till svart, vilket fick Sydsvenskans reporter att konstatera att den vackra färjan nu hade försetts med sorgdräkt.
År 1988 var fartygets historia över. Tanken var först att Malmöhus skulle skeppas till Oslo för att bli teaterbåt, men beslutet ändrades och den sista resan gick i stället till Spanien där färjan styckades upp i delar och blev till skrot.
100 000 dubbelturer över Öresund
I dag går resan med tåg via Öresundsbron. Men en av dem som minns resor med Malmöhus är Malmöbon Jan Thunell.
– Vi brukade åka med den när vi skulle till tivoli. Vi tog då tåget till Frihamnen där Malmöhus låg och kunde kliva av på huvudbangården i Köpenhamn, berättar han.
Till Malmöhus fördelar hörde att färjan hade starka motorer och starkt skrov och därför kunde ta sig genom en meter tjock is. Under sin tid på Öresund fungerade Malmöhus därför som sundets bästa isbrytare.
– De andra båtarna låg ibland och väntade på att Malmöhus skulle komma och bryta isen åt dem. Sedan åkte de efter på rad, säger Jan Thunell.
Malmöhus hann göra drygt 100 000 dubbelturer över Öresund och transportade 12 miljoner passagerare.