BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hitintills har över 7 000 kvinnor inom konstvärlden internationellt undertecknat uppropet, som naturligt följer efter #metoo-kampanjen. I ett öppet brev skriver konstnärer, skribenter, kuratorer, gallerister och utbildare att de maktstrukturer som överser med och täcker upp för sexuella trakasserier och ofredanden i arbetsmiljön måste bort.
De skriver bland annat: ”Vi har blivit tafsade på, underminerade, trakasserade, infantiliserade, hånade, hotade och skrämda av dem som innehar maktpositioner och därigenom kontrollerar resurser och möjligheter. Vi har hållit tyst som en följd av den hotande makten som rullat över oss, samt löftena om institutionella ingångar och karriäravancemang.”
Romantiserarar och förminskar
Uppropet som är undertecknat av bland annat de välrenommerade konstnärerna Cindy Sherman, Barbara Kruger, Deborah Kass, Marilyn Minter, Tania Bruguera och Jenny Holzer (som själv myntade truismen ”Abuse of power comes as no surprise”) fortsätter med raderna: ”Vi är inte överraskade över att kuratorer erbjuder utställningar eller annat stöd i utbyte mot sexuella tjänster. Vi är inte överraskade över att gallerister romantiserar, förminskar och överskyler sexuellt stötande beteenden från konstnärer som de representerar. Vi är inte överraskade över att ett möte med en konstsamlare eller en potentiell sponsor kan leda till sexuella närmanden. Vi är inte överraskade över att få betala dyrt för att vi inte sexuellt vill foga oss ... Maktmissbruk kommer inte som någon överraskning.”
Strukturell problematik
Rebecka Thor, konstkritiker och forskare i estetik vid Södertörns högskola, är en av de drygt 40 svenskarna som har undertecknat uppropet. Hon anser att såväl #metoo som #NotSurprised-kampanjen är viktiga, inte minst för att lyfta den strukturella problematiken bakom sexuella trakasserier och ofredanden.
– Generellt anser jag att det är viktigt att lyfta fram de strukturella nivåer som ligger till grund för dessa beteenden. Självklart finns rötägg inom alla branscher, även inom konstvärlden, men det mest avgörande är att förändra strukturerna som tillåter detta att ske, säger hon.
Just konstvärlden menar Rebecka Thor är extra utsatt, eftersom jobb ofta förmedlas genom informella kontakter.
– Det här är ingen bransch där det finns någon offentlig förvaltning eller någon tydlig karriärväg. Många konstjobb bygger på informella kontakter, därför är det här en extra utsatt bransch, säger hon.