About: The Blank Pages har tagits fram av Malmökonstnärerna EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov. Den utställning som nu först visas i Malmö och som sedan går vidare till Ystad, är en starkt formulerad kommentar till utbudet i tyska Taschen Basic Art, som är en av världens mest sålda konstbokserier.
Projektet startade för fem år sedan när EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov läste på fliken på insidan av en av Taschens böcker för att se vilka konstnärer som hade presenterats och chockades över fördelningen.
– Listan bestod av 92 manliga och fem kvinnliga konstnärer. Sammantaget gav det en bild av konsthistorien som kändes helt galen. Eftersom Taschen Basic Art är en serie som finns på museer över hela världen och säljs till ett lågt pris för att vara tillgängligt för många, så tyckte vi att den ojämna fördelningen var något man måste göra något åt, säger EvaMarie Lindahl
Inga konstnärer
EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov kontaktade det tyska förlaget för att diskutera problemet, men de svar de fick ledde bara till att deras upprördhet ökade.
– De pratade om sitt pedagogiska ansvar och påstod att det inte fanns fler kvinnliga konstnärer som var tillräckligt kända för att platsa i serien. Deras förklaring fick allt att kännas ännu mer bisarrt, säger EvaMarie Lindahl.
EvaMarie och Ditte Ejlerskov började på egen hand söka efter kvinnliga konstnärer som skulle kunna platsa i Taschens serie. De fick fram 600 namn som var intressanta och började utifrån dem vaska fram de allra bästa.
– Vi använder samma kriterier som Taschen men hade så många bra namn att det var svårt att välja bort, berättar EvaMarie Lindahl.
Blanka böcker bredvid männens
Det resultat som nu visas på utställningen består av ett hundratal kvinnliga konstnärer från olika tidsperioder som både är välkända och har en produktion som är tillräckligt stor för att kunna fylla en av Taschens böcker. EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov har sedan låtit trycka upp böcker om dessa kvinnor. Böckerna har omslag som ser ut som de Taschen använder sig av, men innanför pärmarna är alla sidor blanka. Utställningen består av bokhyllor där de blanka böckerna om kvinnliga konstnärer står tillsammans med de fyllda böckerna om manliga utövare.
Första kvinna att bära byxor
Bland de namn som EvaMarie och Ditte lyfter fram finns välkända namn som Cindy Sherman och Louise Bourgeois. Många av de kvinnliga konstnärerna har både lämnat efter sig starka bilder och levnadsöden som berör.
– Från 1600-talet har vi Artimisia Gentileschi som gjorde en fantastisk bild av sexuella övergrepp i målningen Susanna och badet. Den är verkligen asgrym. Här finns också Rosa Bonheur som blev en av de första franska kvinnorna att bära byxor. Hon tvingades att söka tillstånd av sin prefekt för byxorna, som hon behövde för att hon skulle kunna vara ute på landet där hon arbetade med att avbilda djur.
I samband med vernissagen på Malmö konsthall skickade EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov ett brev till Taschen, med listan över de kvinnliga konstnärer de anser att förlaget borde presentera.