– Det finns inte ens något manus när vi börjar, ingenting är skrivet. Tillsammans med ensemblen börjar jag med att undersöka kroppen och kroppsspråket och ger dem några nycklar till hur de kan uttrycka sig. Sedan växer det fram. Jag ser skådespelarna som en del av en orkester, med olika stämmor och olika uttryck, berättar Birgitta Egerbladh.
Bratt och Andersson inspirerar
Senast hennes namn syntes på Folkteatern var i slutet på 80-talet, då hon medverkade som koreograf i Tomas von Brömssens och Lars-Eric Brossners ”Grissymfonin”. Men ”Prat och människor” är hennes första egna uppsättning vid teatern. Inspirationskälla till dansteatern är Kent Andersson och Bengt Bratts dramatik, mer specifikt pjäserna ”Flotten”, ”Sandlådan”, ”Hemmet”, ”Tillståndet” och ”Lyckliga gatan”, samt ett antal dikter. Birgitta Egerbladh berättar att valet föll på duon dels tack vare de många kopplingarna till Folkteatern. När ”Prat och människor” har sin urpremiär den 3 mars är det nämligen på dagen 25 år sedan ”Lyckliga gatan” gick upp för första gången på samma teater. Precis då som nu var Marie Persson Hedenius dramaturg och Elisabeth Göransson stod på scenen.
– Men det beror också på att Kent Andersson och Bengt Bratt skriver väldigt bra texter som jag känner att jag själv kan relatera till. De blandar många olika former och väver in både humor och allvar, vilket jag tycker om och också gör, säger Birgitta Egerbladh.
Medskapande ensemble
Urvalet av vilka texter som ska användas har gjorts tillsammans med de åtta skådespelarna i ensemblen.
– De får vara med och välja ut texter som tilltalar dem. Sedan pusslar vi ihop det. Ensemblen är väldigt medskapande, det är verkligen ett grupparbete. Det är både ett roligt, spännande och svårt sätt att arbeta på.
Bratts och Anderssons pjäser beskrivs ofta som samhällskritiska, men här är det framförallt de mer existensiella bitarna som tagits till vara på. Scenrummet präglas av en enkelhet. Ensemblen möter publiken från ett ljust rum med träpaneler. I rummet finns 40 stolar som skådespelarna på olika sätt använder sig av. Frågor om kommunikation och kroppsspråk är centrala i ”Prat och människor”. Hur vi uttrycker oss, hur vi pratar med varandra och hur det ser ut i våra kroppar.
Är det reflektioner som kommer av att vi lever i en tid då allt mer kommunikation sker digitalt?
– Det finns studier som visar att 70 procent av vår kommunikation bygger på kroppsspråk, 20 procent på tonfall och 10 procent på själva orden som sägs. Så på sociala medier kan man säga att en stor del av informationen som vi i vanliga fall får av att samtala med varandra försvinner. Kanske är vi i dag också mindre tillsammans även när vi är i samma rum. Det är intressant att fundera på vad det får för konsekvenser, säger Birgitta Egerbladh.
Förhoppningen är att ”Prat och människor” ska väcka tankar och känslor hos publiken om deras eget liv. ”Hur ska det gå?” och ”Ska det vara såhär?” är återkommande frågeställningar, berättar Birgitta Egerbladh.
– Men sedan är det upp till åskådaren att tolka det hur de vill, utifrån ens egna perspektiv och erfarenheter.
Inför den stundande premiären är det fortfarande en del bitar som ska läggas på plats. Och med tanke på Birgitta Egerbladhs arbetsprocess är det kanske först när verket möter sin publik som det faktiskt är helt klart.
– Det är hårt arbete och vi kommer jobba på in i det sista. Men det är en fantastisk ensemble, och jag är så glad över att få vara på Folkteatern igen, säger hon.