– Jag och Tor Hedendahl som är min medgrundare startade organisationen för att kunna genomföra den här typen av projekt. Det fanns en sådan konservativ hållning till konstformen då, men vi ansåg att Malmö och Sverige började bli redo, säger Daniel Wakeham.
Daniel Wakeham hade jobbat utomlands i många år och Tor Hedendahl drev på den tiden ett galleri nere i Malmö. När idén väl var född så började de bjuda in både internationella, svenska och lokala skånska konstnärer till sitt första Artscape i Malmö 2014, vilket blev Sveriges första street art-festival.
– Sedan dess har det liksom rullat på och vi har kört i stort på samma format med permanenta muralmålningar i alla våra projekt, även om vi såklart justerar lite och utvecklas hela tiden.
Lyckat i Göteborg
Två år senare blev det Göteborgs tur för uppföljningen. Artscape 2016 blev Skandinaviens största urbana konstprojekt någonsin, och en stor majoritet av de väggmålningar som gjordes då har blivit en naturlig del av stadens utseende.
– Det var oerhört lyckat i Göteborg. Då gjorde vi ju konst i alla tio stadsdelarna. Alla fick lika mycket utrymme i projektet och Frölunda eller Hammarkullen var precis lika viktigt som centrum. Det konceptet har vi tagit med oss vidare sen.
De flesta konstverken kvar
Egentligen är det bara konstverket som uppfördes på Andra Långgatan som fått stryka på foten. Den fasaden revs för att göras om till inglasad uteservering. Verket på Kungsportsplatsen täcks ibland över av reklam, vilket var en uppgörelse Artscape gjorde med fastighetsägaren. Det finns även ett liknande ställe i Malmö. Men det har faktiskt fått en oanad effekt i Artscapes mission att låta den urbana konsten ta plats i det offentliga rummet.
– Det har alltid varit reklamvepor där förr, men det är inte förrän konstverken blir övertäckta som folk har börjat reagera. Helt plötsligt väcks frågor om varför det ska hänga reklam istället för konst där, och vem som har bestämt det? I Malmö har det blivit rätt stort rabalder och folk har skrivit insändare till tidningarna.
Det offentliga rummet
Rätten till det offentliga rummet är en av Artscapes grundpelare, menar Daniel Wakeham.
– Dels är det att skapa de här positiva kulturupplevelserna som är tillgängliga för alla. Vi hoppas att vi kan inspirera och få andra att skapa själva. Sedan handlar det även om rätten till det offentliga rummet. Det är en väldigt stor diskussion i sig själv, men vi vill gärna vara en motpol till all reklam. Och gärna att det ställer frågor kring hur det offentliga rummet, som tillhör oss alla, ska användas.
De flesta tänker per automatik att det offentliga rummet ägs av någon annan och kan säljas ut till reklamplatser. De har inga som helst problem att få utrymme medan det är betydligt svårare för Artscape och andra liknande organisationer att få tillstånd för offentlig konst, säger Daniel Wakeham.
Kranskommunernas tur
I Artscape Saga är det övriga tolv kommuner i Göteborgsregionens tur. Muralmålningarna börjar uppföras på måndag, men den här gången är inte storstaden i mitten med.
– Dels har vi nyligen jobbat med Göteborg, och kommer kanske ganska snart att göra det igen, kan jag slänga ut lite sådär. Just i det här sammanhanget så tror jag at de övriga kommunerna känner att de är mer en enhet, men det är bara helt vilda spekulationer från min sida. Men det var de kommunerna som kom med förfrågan till oss.
Konceptet saga är precis som det låter att ta inspiration ifrån sagans värld.
– Just historieberättande och folksagor är något ganska universellt och går igen i alla kulturer. Så vi ser det som förbrödrande och att det knyter samman konsten med annan kulturyttring på ett väldigt logiskt sätt. Och det är något som alla kan relatera till.
Det bli sagor från alla delar av världen som tolkas av konstnärer från alla delar av världen.
– Men de tolkar inte bara från sin egen hemmaregion. Det kan lika väl vara en japansk konstnär som tolkar en brasiliansk saga. Men de är ju inte illustratörer utan just konstnärer, så det står dem fritt att tolka.
Folksagor ett tema
Folksagor har i sin natur vandrat från mun till mun, utvecklats och förändrats. Den delen tycker Artscape att det är intressant att titta på.
– Vi snabbar liksom på evolutionen och sätter den på hyper drive. Vi tar sagorna till Sverige och låter konstnärer som har sina egna kulturella bakgrunder tolka dem.
Många av kommunerna kommer att haka på och ha saker som workshops med elever kring sagor eller sätta fokus på de egna lokala sagorna eller liknande. Alla konstverken kommer sedan att sammanfattas i en sagobok med tillhörande saga berättad som sedan kan delas ut gratis i kommunerna.