Anna Fälts föreställning ”Finnskogarnas magi”, som turnerat i Sverige det senaste året, är en scenkonstföreställning med sånger och besvärjelser hämtade ur skogsfinnarnas musiktradition.
Vi hörs på telefon för att prata om vad som fått henne att ägna sig åt skogsfinnarna, de finska svedjebrukare som invandrade till Sverige på 1500-talet och som befolkade bland annat Värmland, innan någon annan flyttat dit.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag är folkmusiker, jag är van vid att titta i arkiven. Det är så jag har jobbat i flera år. Det som ledde mig till detta, att det blivit ett omfattande forskningsprojekt, var att när jag hade bott i Sverige ett par år och hade hört namnet skogsfinnar och finnskogar, och jag tyckte det var lite pinsamt att jag inte visste vad det var. Det här är något jag borde ha lite koll på. När jag tog reda på mer upptäckte jag att skogsfinnarna gjort precis samma resa som jag fast på 1500- och 1600-talet. De flesta kommer från samma område som jag, Savolax i Finland, och har rest till Sverige.
– Tanken var från början att göra konserter. Jag har jobbat med a cappella-konserter i tio år. Men när jag lärde mig mer om hela deras livsstil och kultur, kände jag att det måste bli en föreställning med berättelse och sång. Jag ville att folk skulle få lära sig om hela den här kulturen.
Vad skiljer ut kulturen?
– När skogsfinnarna kom så var Värmland ödemark. Skogsfinnarna var de första som bodde där, och de levde relativt isolerat, med egna matvanor och odlingsvanor, rökstugor och rökbastu. Livsstilen var väldigt annorlunda än den svenska och väldigt lite finns kvar.
Både i Finland och Sverige är kunskapen om skogsfinnar låg, berättar hon.
– Även folk som jag som har stenkoll på folkmusik och traditioner hade ingen koll på deras musikkultur. Det är ju skamligt att det är så.
Berätta om magin och besvärjelserna.
– Besvärjelsetexter är de som har samlats mest av forskare. Det är en stor och viktig tradition inom skogsfinnarna. Den finskugriska gamla kulturen hade den här vardagsmagin väldigt starkt. Allt i naturen var något levande. Folk som har levt väldigt nära naturen, som finskugriska folk, hade mycket magi. Man hade besvärjelser till alla livsskeenden och alla ritualer i livet, om någon föder barn, om någon dör. Det hade inte svenskar på den tiden på samma sätt. Skogsfinnarna framstod som något konstigt, och svenskarna var lite rädda för dem. Men samtidigt om någon blev sjuk reste svenskarna ofta till den där skogsfinnen och bad om hjälp.
Nästa steg i projektet är jämförande forskning, där Anna Fält tänker jämföra bevarad musik från Savolax med den som samlats från svenska finnskogar.
– Jag kommer aldrig att vara färdig med skogsfinnarna, säger hon.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.