– Det är färre verk som har skapats ute på den plats där de ska stå den här gången, samtidigt har fler verk än vanligt skapats speciellt för den här utställningen. Konstnärerna har varit här och arbetat under en längre tid, berättar Elin Persson, enhetschef för Open Art.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Stor sekretess – stora verk
Även ledningen för Open Art har varit mer hemlighetsfulla än tidigare.
– Vi vill överraska publiken i år. Helst skulle vi vilja att allt kom ut på en gång lagom till invigningen, men vi har ju varit tvungna att börja ställa ut en del verk redan nu, säger Elin Persson.
Arbetet med det enorma stolkonstverket på Järntorget av den japanska konstnären Tadashi Kawamata har pågått i flera veckor. Men brist på stolar och regnigt väder har satt käppar i hjulet. Därför är det fortfarande oklart om allt kommer att vara på plats på söndag.
– Min förhoppning är att alla verk ska vara färdiga på söndag och att allt ska stå på rätt plats. Gör det inte det får vi fortsätta tills alla installationer är slutförda, säger Elin Persson.
I färdig form kommer stolverket att vara ett av årets största konstverk, det andra riktigt stora verket ska precis som Ai Weiweis fabriksarbetaruniformer från 2015 sväva över Köpmangatan i Örebro.
– Det är den japanska konstnären Chiharu Shiotas verk som ska vara där i sommar. Hon är en av världens mest omtalade konstnärer just nu. Lustigt nog verkar hon och Ai Weiwei följas åt utan att någonsin träffas. Där hon har varit ställer han också ut, eller tvärtom, säger Elin Persson.
Verket som är gjort av metall och röda rep ser ut som massor av båtar.
– Den röda tråden är hennes signum och hon gör ofta konst av vardagliga objekt som har en historia. Det kan vara resväskor, nycklar eller båtar. Verken är väldigt poetiska och människor blir ofta helt tagna av hennes verk. Konstverket på Köpmangatan är ett av de största verken som hon har skapat, säger Elin Persson.
”Det är inte lika gulligt i år”
Några minikonstverk som den lilla pingvinen på Stortorget i Örebro eller morotsbomben blir det inte i årets upplaga av Open Art, i varje fall inte utomhus, då små verk är lite för lätta att flytta. Och någon särskild barnmagnet som popcornen, gummiankan eller den gula kaninen finns ej i årets utbud. Däremot kommer det att gå att gå in i flera av konstverken.
– Det är inte lika gulligt i år. Konsten är mer utmanade och publiken är redo för det, säger Elin Persson.
Vad som kommer att bli mest omtalat under årets konstbiennal är än så länge svårt att
sia om.
– Hur konsten tas emot märker vi först i mötet med publiken. Och det är inte alltid det man tror som gör störst intryck. 2015 verkar damerna på cykel ha påverkat flest. En del tyckte att de var vackra, andra tyckte de var skrämmande, säger Elin Persson.